Εκτός από τις παγκόσμιες μελέτες της μαθητικής επίδοσης, οι εφημερίδες στη χώρα μας δημοσιεύουν κάθε καλοκαίρι τις βάσεις εισαγωγής στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, κάνοντας συχνά τη γενική διαπίστωση ότι «οι βάσεις πέφτουν» (βλ. π.χ. το άρθρο του Απόστολου Λακασά στην εφημερίδα Η Καθημερινή στις 12-8-2001 με τίτλο «οι βάσεις πέφτουν, η Παιδεία ακροβατεί»). Πρόσφατα καθιερώθηκε ότι δεν θα εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μαθητές που έχουν μέσο όρο στα εξεταζόμενα μαθήματα μικρότερο της βάσης («10»). Πολλοί επαΐοντες, ανάμεσα στους οποίους και ο πρώην Υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης, δεν θεωρούν ότι το μέτρο αυτό θα συμβάλλει στην βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος της Ελλάδας. Κάποιοι θα υποστήριζαν ότι τα αποτελέσματα εξετάσεων εισαγωγής από τη μία κατώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα σε κάποια ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα (στην ουσία πρόκειται για γραπτούς διαγωνισμούς) δεν είναι τα πλέον κατάλληλα για την μελέτη της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος.
Αυτό θα είναι και το ερώτημα στην ενότητα αυτή: μπορούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων εισαγωγής να χρησιμοποιηθούν ως δείκτες για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος και, αν όχι, τι είδους εξετάσεων χρειαζόμαστε;
10. Οι "βάσεις"