Θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι οι παγκόσμιες μελέτες της μαθητικής επίδοσης αποτελούν τη μεγαλύτερη «βιομηχανία» εκπαιδευτικής έρευνας των καιρών μας. Η μελέτες αυτές καθαυτές, καθώς και τα αποτελέσματά τους έχουν ταυτιστεί -λανθασμένα κατά μια άποψη- με την ίδια την έννοια της «ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος». Έτσι, θα γνωρίσουμε τις σχετικές μελέτες, καθώς και τους οργανισμούς οι οποίοι τις διεξαγάγουν (ιεα, iaep, οοσα κλπ.). Θα παρουσιάσουμε εν συντομία τα αποτελέσματα των μελετών, αλλά θα ασχοληθούμε περισσότερο με τα αποτελέσματα της πιο πρόσφατης -και κατά τη γνώμη πολλών και περισσότερο σημαντικής- μελέτης: το πρόγραμμα για την αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης σε διεθνές επίπεδο, γνωστό ως Progamme forInternational Student Assessment (PISA), καθώς και την πρόσφατη έκδοση του ΟΟΣΑ με τίτλο Education at a Glance.
Ερώτημα: Αν παραβλέψουμε τη στατιστική σημαντικότητα των αποτελεσμάτων, πόσο σημαντικά είναι τα αποτελέσματα των διεθνών μελετών από ουσιαστική και παιδαγωγική άποψη;
2. Γνωριμία με τις παγκόσμιες μελέτες μαθητικής επίδοσης