Θα διερευνήσουμε την έννοια της «ποιότητας» στην εκπαίδευση, κάνοντας αναδρομή από τη δεκαετία του 1950 ως σήμερα. Η διερεύνησή μας θα είναι ιστορική αλλά και συγκριτική. Θα δούμε ότι σε διαφορετικές χώρες και διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα έχουν δημιουργηθεί διαφορετικές ιδέες για την «ποιοτική» εκπαίδευση, καθώς και για το «καλό» εκπαιδευτικό σύστημα. Τέτοιες ιδέες, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, υπήρξαν κατά καιρούς η «ανταγωνιστικότητα», η «ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών», η «οικονομική ανάπτυξη μέσω της εκπαίδευσης» κλπ. Θα δούμε πώς αυτές οι γενικές ιδέες (κατά άλλους «οράματα» ή «συνθήματα») μεταγράφτηκαν σε συγκεκριμένη εκπαιδευτική πολιτική. Θα δούμε για παράδειγμα τις λεγόμενες περιοχές εκπαιδευτικής προτεραιότητας στις H.Π.Α. και τη Βρετανία, το κίνημα για το λεγόμενο «ενιαίο σχολείο», την ανάγκη που γέννησε τους προδρόμους των σημερινών τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στη χώρα μας, την περίπτωση της δημιουργίας του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου, καθώς και του σημερινού Ενιαίου Λυκείου κλπ.
1. Η έννοια της «ποιότητας» των εκπαιδευτικών συστημάτων