Shimon Gibson, Οι τελευταίες ημέρες του Ιησού με βάση τα αρχαιολογικά Ευρήματα, (Μτφρ. Σ. Δεσπότη, Ι. Γρηγοράκη), Αθήνα: Ουρανός 2010 http://www.psichogios.gr/site/ Books/show?cid=1000233.

Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ’, Ιησούς από Ναζαρέτ. Β’ Μέρος: Από την Είσοδο στην Ιερουσαλήμ μέχρι και την Ανάσταση, Αθήνα: Ψυχογιός 2012, σσ. 296. http://www.psichogios.gr/site/Books/show/1001205



Ερώτηση 1 (Συμπλήρωση Κενών (Αυστηρή Ταυτοποίηση) — 14 βαθμοί) 

Ερώτηση : 1 Ο Τάφος του Ταλμπιότ και το οστεοφυλάκιο του Ιακώβου

.Shimon Gibson, Οι τελευταίες ημέρες του Ιησού με βάση τα αρχαιολογικά Ευρήματα, (Μτφρ. Σ. Δεσπότη, Ι. Γρηγοράκη), Αθήνα: Ουρανός 2010http://www.psichogios.gr/site/ Books/show?cid=1000233.

Έπνεε άνεμος προσδοκίας στην αίθουσα όταν οι παριστάμενοι απέσυραν το μαύρο ύφασμα που κάλυπτε δύο λίθινα κουτιά (οστεοφυλάκια) τα οποία έφεραν επιγραφές. Έτσι λέχθηκε στους συναγμένους δημοσιογράφους ότι δεν επρόκειτο για κανέναν άλλον παρά για τον Ιησού τον του Ιωσήφ και της Μαρίας της . Η ανάσα ήταν κομμένη, όταν πραγματοποιήθηκε η αγγελία. Η συνέντευξη τύπου πραγματοποιήθηκε το Φεβρουάριο στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης και οργανώθηκε από το Discovery Channel, και τους Simcha Jacobovici, James Cameron που γύρισαν το ντοκυμαντέρ The Lost Tomb. Όντως ήταν μια δραματική στιγμή, με ένα πάνελ ειδικών έτοιμων να απαντήσουν σε ερωτήσεις πάνω στη σκηνή και με τα ατελείωτα φλάς των καμερών να αποθανατίζουν τη στιγμή για τους μεταγενέστερους. Οι δύο βασικές ερωτήσεις που βρίσκονταν στα χείλη κάθε δημοσιογράφου, στη σιωπή που ακολούθησε την αγγελία ήταν εάν υπήρχε ικανοποιητική επιστημονική απόδειξη ότι όντως ανακαλύφθηκε ο οικογενειακός τάφος του Ιησού και εάν αυτό τελικά αυτό το εύρημα επηρεάζει τον Χριστιανισμό; Και εγώ παρακολούθησα τη συνέντευξη τύπου αν και είχα αμφιβολίες αναφορικά με τη αμφισβητούμενη ερμηνεία που έδιναν στον τάφο Ταλπιότ ως οικογενειακό τάφο του Ιησού. Αλλά θεωρούσα σημαντικό να είμαι παρών, πρώτον επειδή ήμουν ένα από τα μέλη της ομάδας που ανέσκαψαν τον τάφο και δεύτερον ήθελα να εκφράσω την μου επί του θέματος και να προσφέρω στους δημοσιογράφους μια άλλη διάσταση της αφήγησης. Ο τάφος ανασκάφηκε πριν από 28 χρόνια στη πλαγιά ενός λόφου που κοιτά δυτικά εντός της περιοχής του ανατολικού Ταλπιότ. Πρόκειται για ένα νέο κατοικήσιμο προάστιο που οικοδομήθηκε περί τα δύο χιλιόμετρα νότια της αρχαίας Ιερουσαλήμ. Εκείνη την Παρασκευή λίγο αργότερα και αφού οι αρχαιολόγοι εγκατέλειψαν το χώρο, ένα εντεκάχρονο παιδί με το όνομα Ουριήλ, επιστρέφοντας από το σχολείο μπήκε στην οικοδομική περιοχή και είδε την είσοδο της σπηλιάς. Αυτό έγινε αφού είχε ήδη ακούσει μια έκρηξη στην περιοχή. Αναφέρει ότι εκείνη την ώρα υπήρχε μόνον ένας Άραβας φύλακας και όλοι οι χτίστες είχαν επιστρέψει σπίτι. Μπήκε στη σπηλιά, κατάλαβε ότι είναι τάφος και επέστρεψε κατόπιν σπίτι για να το αναφέρει στη μητέρα του Rivka Maoz. Η μητέρα προσπάθησε να έλθει σε επαφή με τα κεντρικά της αρχαιολογικής εταιρείας, αλλά ανεπιτυχώς αφού όλοι είχαν επιστρέψει ήδη στα σπίτια τους. Το Σάββατο δεν γίνονταν ανασκαφές και η επιφυλακή στην υπό ανέγερση περιοχή ήταν ελαστική. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να επισκεφθούν τον τάφο για να τον ερευνήσουν τα ντόπια παιδιά που άκουσαν γι’ αυτόν. Έτσι πήραν κάποια ανθρώπινα οστά από τον τάφο τα οποία και μετακινήθηκαν από τον χώρο. Η Rivka Maoz συνεπικουρούμενη και από το παιδί της, ευσυνείδητα περισυνέλεξε τα οστά από τα παιδιά και τα τοποθέτησε σε πλαστική τσάντα. Όταν οι ανασκαφές ξαναάρχισαν την Κυριακή, ο Ουριήλ παρέδωσε τα οστά στους αρχαιολόγους. Μέσα στη σπηλιά μπορούσα να διακρίνω το εσωτερικό του θάλαμο άθικτο. Σημάδια από τα εργαλεία, τα κοπίδια του ξυλοκόπου ήταν εμφανή στους τοίχους και τις οροφές. Ένα σκαλί που οδηγεί κάτω στο θάλαμο που ήταν τετράγωνος (2,9Χ2,9 μέτρα) και είχε μια οροφή ικανοποιητικά υψηλή (2 μέτρα) για να επιτρέπει την όρθια στάση έτσι ώστε τα μέλη της οικογένειας να συμμετέχουν με ευκολία στην κηδεία του συγγενή τους που γινόταν πάνω στα δύο ράφια που εντοπίζονταν μέσα σε αψιδωτά ταφικά μέρη (arcosolia) στους άνω, βόρειους και ανατολικούς, τοίχους της σπηλιάς. Εκεί τοποθετούνταν προκαταρκτικά τα σαβανωμένα σώματα και αφήνονταν να αποσυντεθούν (μια διαδικασία που διαρκούσε περίπου ένα χρόνο). Αργότερα τα οστά μαζεύονταν και τοποθετούνταν σε . Στους χαμηλότερους τοίχους του θαλάμου υπήρχαν -κοχίμ (γύρω στο 1,8 μέτρα βάθος και 0,5 μέτρα σε πλάτος), δύο σε καθέναν από τους τρεις τοίχους. Εκτός ενός, χρησιμοποιούνταν ως αποθηκευτικοί χώροι για οστεοφυλάκια που περιείχαν ανθρώπινα οστά όταν αυτά ξανά ενταφιάζονταν. Προφανώς είχε χρησιμοποιηθεί βία από τυμβωρύχους στο άνοιγμα της σπηλιάς, αφού συλήθηκε σε κάποιο χρονικό σημείο πριν τη σύγχρονη εποχή. Την εποχή της ανασκαφής αυτή η παραβίαση από παρείσακτους ήταν σαφής εξαιτίας του γεγονότος ότι ο λίθος που έφραζε τη θύρα έλειπε ενώ και ποσότητες χώματος συσσωρεύτηκαν αργότερα εντός της σπηλιάς απ’ έξω (having been washed in from outside). Οι παρείσακτοι ήταν ίσως υπεύθυνοι για τη μετακίνηση των λίθων που έφραζαν τα κοχίμ (αν όντως προϋπήρχαν), το σκούπισμα των αρχικά άθικτων ενταφιασμών από τα ράφια- arcosolia, το σπάσιμο μερικών οστεοφυλακίων (επτά είχαν θραυσθεί και έξι απ’ αυτά ενδεχομένως ξαναποκαταστάθηκαν) και την εκτόξευση από καπάκια δύο οστεοφυλακίων στο πάτωμα του βασικού θαλάμου. Μόνον εννιά από τα δέκα οστεοφυλάκια από τον τάφο βρίσκονται τώρα στις αποθήκες της Ισραηλιτικής Αρχαιολογικής Εταιρείας στο Μπεθ Σέμες. Πού είναι το δέκατο χαμένο οστεοφυλάκιο; Ο Rahmani στον κατάλογο του 1994 το περιέγραψε ως ένα απλό σπασμένο αντίτυπο. O Tabor πρότεινε ὀτι είναι το ίδιο με το επονομαζόμενο Ιάκωβος υιός του Ιωσήφ, αδελφός του Ιησού, υπονοώντας ότι κλάπηκε και ενδεχομένως κατέληξε στα χέρια του συλλέκτη Oded Golan284. Το στάτους αυτού του τεχνουργήματος είναι ακόμη ασαφές. Το οστεοφυλάκιο είναι αναμφίβολα αυθεντικό, αλλά η (ή κομμάτι του) ίσως είναι πλαστή και ο κάτοχος βρίσκεται στα δικαστήρια υπερασπιζόμενος την υπόθεσή του. Είμαι της άποψης ότι ακόμη κι αν η επιγραφή αποδειχθεί αυθεντική, το οστεοφυλάκιο είναι άχρηστο για ιστορικές μελέτες επειδή δεν έχουμε πληροφορίες για την πρωταρχική προέλευση. Όντως τα ονόματα Ιακώβ, Ιωσήφ και Ιησούς ήταν συνήθη για άρρενες τον 1ο αι. μ.Χ. Ενώ μπορώ να διακρίνω πόσο ελκυστικό γεγονός θα ήταν η σύνδεση του επονομαζομένου οστεοφυλακίου Ιακώβ με τον τάφο Ταλπιότ, αυτό είναι απλώς αβάσιμο αφού γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι το δέκατο χαμένο οστεοφυλάκιο ήταν απλό, αδιακόσμητο, και ανεπίγραφο και το σπουδαιότερο σπασμένο. Αυτή η περιγραφή δεν ταιριάζει στο οστεοφυλάκιο του Ιακώβου το οποίο είναι πλήρως διακοσμημένο στη μία πλευρά με διπλές ροζέττες και στην άλλη φέρει μια βαθιά χαραγμένη επιγραφή στην εβραϊκή γραφή. Ωστόσο ο Rahmani πρόσφατα μου έδωσε μία ερμηνεία πώς το δέκατο οστεοφυλάκιο χάθηκε. Όταν παραλήφθηκαν τη δεκαετία του 1980 στο Μουσείο Rockerfeller τα οστεοφυλάκια όσα ήταν διακοσμημένα ή ενεπίγραφα τοποθετήθηκαν σε ράφια, ενώ τα απλά και σπασμένα που ήταν πολλά στην εξωτερική αυλή του Μουσείου. Το πιθανότερο είναι ότι όταν μεταφέρθηκαν στην καινούργια αποθήκη στο Μπεθ Σεμες, το δέκατο σπασμένο δείγμα πετάχθηκε εξαιτίας της έλλειψης χώρου. Έξι από τα οστεοφυλάκια είχαν επιγραφές (πέντε σε εβραϊκή γραφή και μία σε ελληνική). Αυτές χαράχτηκαν από διαφορετικά χέρια με ή βελόνα. Η τοποθεσία των επιγραφών ποικίλλει: τρεις βρίσκονταν μπροστά στο οστεοφυλάκιο και μια άλλη πίσω, ενώ δύο κοντά στο τέρμα και μία μέσα. Οι επιγραφές αρχικά αναγνώσθηκαν από τον L.Y. Rahmani (συνεπικουρούμενο από τον L.Di Segni) και δημοσιεύτηκαν σε κατάλογο που επιμελήθηκε για τα ιουδαϊκά οστεοφυλάκια. (1) Ο Rahmani διαβάζει την ελληνική επιγραφή ως Μαριάμηνου Μάρα (της Μαριάμηνου, που Μάρα), ενώ το Μαριάμηνον ερμηνεύεται ως υποκοριστικό του Μαριάμηνη, μια ανάγνωση βασισμένη σε συγκρίσεις που έγιναν με ελληνικές επιγραφές ύστερης περιόδου που ανακαλύφθηκαν στο κοιμητήριο του Μπεθ Σεαρίμ. Το Μαρα ερμηνεύεται ως εντιμότατη κυρία αλλά στην πραγματικότητα ο ορθός τύπος του εντιμότατη κυρία θα έπρεπε να ήταν Μάρθα. Το όνομα Μάρα είναι είτε εμφατικός τύπος αρσενικού γένους που δεν αρμόζει σε γυναίκα είτε ένας συνηρημένος τύπος της καθομιλουμένης (η παρθένος Μαριάμ και αγίες στην ύστερη συριακή Εκκλησία τιτλοφορούνται ). Πρόσφατα ένας αριθμός ερευνητών πρότειναν, ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον, ότι η επιγραφή θα έπρεπε να αναγνωσθεί ως Μαριάμη και Μάρα, το οποίο σημαίνει ότι αποτυπώνονται τα ονόματα δύο διαφορετικών ατόμων, της Μαριάμη και της Μάρα. Το πρώτο αποτελεί παραλλαγή δύο πολύ συνηθισμένων ιουδαϊκών ονομάτων τον 1ο αι. μ.Χ.: Μιριάμ/ και Μαρία. Το δεύτερο όνομα Μάρα γενικά θεωρείται ως σύντμηση του Μάρθα. (2) Υπάρχει μια βαθιά χαραγμένη επιγραφή στη διακοσμημένη πλευρά του οστεοφυλάκιου στα εβραϊκά Yehuda bar Yeshua. Τα ονόματα Yehuda (Ιούδας) και Yeshua (Ιησούς) ήταν πολύ δημοφιλή τον 1ο αι. μ.Χ. Ο Rahmani πρότεινε ότι αυτό το πρόσωπο ήταν το παιδί του Yeshua (?) bar (= υιού του) Yehosef που απαντά σε μια επιγραφή ενός άλλου οστεοφυλάκιου (βλ. κατωτέρω Νο 4). (3) Οι επιγραφές σε εβραϊκή γραφή προέρχονται από διαφορετικά χέρια: Matya και Mata, εξωτερικά και εσωτερικά του οστεοφυλάκιου. Και τα δύο είναι συντμήσεις του ονόματος Matityahu (Ματθαίος). Ο Rahmani πρότεινε ότι το yod του δευτέρου ονόματος ίσως έχει φθαρεί και θα έπρεπε να διαβαστεί Matya. (4) Σύμφωνα με την ανάγνωση των Rahmani και Kloner, μια βιαστικά γραμμένη επιγραφή αναφέρει στα Εβραϊκά Yeshua (?) bar (= υιού του) Yehosef. Το πρώτο όνομα Yeshua (?) δεν είναι καθόλου ευδιάκριτο και ίσως έχει χαραχτεί πάνω σε ένα προγενέστερο όνομα (όπως πρότεινε ο Pfann). Στο πρώτο όνομα προηγείται ένα X χαραγμένο από τη βελόνα του κατασκευαστή. (5) Μία άλλη εβραϊκή επιγραφή στα εβραϊκά διαβάζει Yose που αποτελεί σύντμηση του Yehosef (Ιωσήφ). Και αυτό ήταν πολύ δημοφιλές όνομα τον 1ο αι. μ.Χ. Αυτό το Yose ίσως αποτελούσε το όνομα του πατέρα ατόμου (ταυτοποιημένου ως Yeshua) που απαντά σε μια επιγραφή σε άλλο οστεοφυλάκιο (βλ. ανωτέρω Νο. 4). (6) Μία άλλη επιγραφή διαβάζει Marya. H εισήγηση ότι ο τάφος Ταλπιότ ίσως ήταν οικογενειακός τάφος του Ιησού παγκοσμίως έχει προκαλέσει πολλή συζήτηση. Πέρα από τη γενική αποδοχή της ομοιότητας μεταξύ συγκεκριμένων ονομάτων στα οστεοφυλάκια Ταλπιότ με τα ονόματα που είναι γνωστά από τα Ευαγγέλια (Ιησούς, Μαρία και Ιωσήφ), το βασικό σκεπτικό αυτού του επιχειρήματος είναι ότι το σε ένα από τα δύο οστεοφυλάκια είναι τύπος του ονόματος Μαριάμνη, που θα πρέπει να ταυτιστεί με αυτό της Μαρίας της Μαγδαληνής και ότι το όνομα Yose στο άλλο οστεοφυλάκιο πρέπει να ταυτιστεί με εκείνο του Ιωσή, αδελφού του Ιησού (Μκ. 6, 3). Αυτή ο συνδυασμός ονομάτων, εάν εξεταστεί στατιστικά στο πλαίσιο εμφάνισης των ιουδαϊκών ονομάτων αυτής της περιόδου, θεωρείται ότι παρέχει ισχυρή υποστήριξη της υπόθεσης ότι πρόκειται για τον οικογενειακό τάφο του Ιησού. Η πρόταση ότι το όνομα Μαριάμνη είναι αυτό της Μαρίας της Μαγδαληνής βασίζεται σε ένα συσχετισμό των δύο, ο οποίος απαντά στις Πράξεις του Φιλίππου. Ωστόσο επειδή αυτό το κείμενο χρονολογείται από τον 4ο αι. και οι μοναδικές άλλες πιθανές αναφορές στη Μαρία τη Μαγδαληνή ως Μαριάμνης απαντούν σε συγγράμματα του Ιππολύτου το 2ο αι. πρέπει να είμαστε εξαιρετικά επιφυλακτικοί στην πρόταση ότι η Μαριάμνη θα μπορούσε να είναι το αληθινό όνομα της Μαρίας της Μαγδαληνής. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, η ορθή ανάγνωση για την επονομαζόμενη επιγραφή Μαριάμνη φαίνεται να είναι και Μάρα, συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε πρόσφατα πλήθος ερευνητών. Αυτό συνεπάγεται ότι στο οστεοφυλάκιο τοποθετήθηκαν, τα σκελετικά υπολείματα δύο γυναικών, μητέρας και κόρης, ή ίσως και δύο αδελφών. Εάν αποδεχτούμε αυτή την ανάγνωση τότε ολόκληρο το επιχείρημα σχετικά με την ταύτιση της Μαριάμηνης με τη Μαριάμνη και της Μαριάμνης με τη Μαρία τη Μαγδαληνή καταρέει. Επιπλέον το όνομα Yose σε ένα από τα άλλα οστεοφυλάκια θα μπορούσε να είναι όντως συντετμημένος τύπος του Ιωσήφ. Κατά τη γνώμη μου αυτό είναι το ίδιο με το όνομα Yehosef, που είναι πατέρας του Yeshua σε άλλο οστεοφυλάκιο στον τάφο, ο οποίος με της σειρά του ήταν ο πατέρας του Yehuda. Έτσι εάν απορρίψουμε τους συσχετισμούς με τη Μαρία τη Μαγδαληνή και τον αδελφό του Ιησού Yose, τότε απλώς μένουμε με μια ομάδα οστεοφυλακίων που έχουν συνήθη ιουδαϊκά ονόματα του 1ου αι. μ.Χ. Συνεπώς δεν υπάρχει τίποτε που να συνδέει αυτόν τον τάφο με τον οικογενειακό τάφο του Ιησού. Στην καλύτερη περίπτωση τα ονόματα των οστεοφυλακίων είναι απλώς υπαινικτικά αλλά τίποτε παραπάνω.

Ερώτηση 2 (Συμπλήρωση Κενών (Αυστηρή Ταυτοποίηση) — 1 βαθμός) 

Ερώτηση: 2 Το ερώτημα περί του κενού τάφου

Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ’, Ιησούς από Ναζαρέτ. Β’ Μέρος: Από την Είσοδο στην Ιερουσαλήμ μέχρι και την Ανάσταση, Αθήνα: Ψυχογιός 2012, σσ. 296.http://www.psichogios.gr/site/Books/show/1001205

 

Ως επόμενο στοιχείο ακολουθεί άνευ σχολίων στην Ομολογία πίστης το και ετάφη. Με αυτόν τον τρόπο δηλώνεται το αληθινό είναι εν τω θανάτω, η πλήρης μετοχή στην ανθρώπινη μοίρα του θανάτου. Ο Ιησούς ανέλαβε στον Εαυτό Του την οδό του θανάτου μέχρι το πικρό και φαινομενικά άνευ προοπτικών τέλος. Σαφώς ο τάφος του Ιησού ήταν γνωστός. Και εδώ προκύπτει φυσιολογικά άμεσα η ερώτηση: παρέμεινε στον τάφο; Ή αυτός ήταν όταν αναστήθηκε; Στη σύγχρονη θεολογία αυτό το ερώτημα έχει συζητηθεί ενδελεχώς. Συνήθως κατακλείεται με τη διαπίστωση ότι ο κενός τάφος δεν μπορεί να αποτελεί απόδειξη για την ανάσταση. Θα μπορούσε εάν υπήρχε να επεξηγηθεί με διαφορετικό τρόπο. Εξ αυτού συνάγεται το συμπέρασμα ότι το ερώτημα του κενού τάφου δεν είναι σοβαρό και αυτό το σημείο θα μπορούσε να τεθεί κατά μέρος. Αυτό συχνά σημαίνει ταυτόχρονα ότι πιθανόν δεν ήταν κενός, άρα θα μπορούσε τουλάχιστον να αποφευχθεί μια έριδα με τη σύγχρονη επιστήμη για τη δυνατότητα σωματικής ανάστασης. Αλλά στη βάση βρίσκεται μια στραβή/στρεβλή προβληματική. Φυσικά δεν μπορεί ο κενός τάφος να είναι απόδειξη για την ανάσταση. Σύμφωνα με τον Ιωάννη, η Μαρία ανακάλυψε τον τάφο αδειανό και θεώρησε ότι κάποιος πρέπει να αφαίρεσε το σώμα του Ιησού. Ο κενός τάφος ως τέτοιος δεν μπορεί να τεκμηριώσει την ανάσταση. Αυτό είναι αληθές. Αλλά προκύπτει η αντίστροφη ερώτηση: η ανάσταση είναι συμβατή με την παραμονή του πτώματος στον τάφο; Είναι δυνατόν ο Ιησούς να αναστηθεί όταν αυτός κείται στον τάφο; Τι ανάσταση έγινε τότε; Σήμερα έχουν ανακαλυφθεί ιδέες της ανάστασης σύμφωνα με τις οποίες η τύχη του πτώματος δε διαδραματίζει κανένα ρόλο. Αλλά έτσι το περιεχόμενο της ανάστασης θολώνεται σε τέτοιο βαθμό ώστε προκύπτει το ερώτημα με τι είδους πραγματικότητα έχει κάποιος να κάνει σε αυτόν τον Χριστιανισμό. Σε κάθε περίπτωση: Οι Thomas Söding, Ulrich Wilckens και άλλοι ορθά διαπιστώνουν ότι εάν κάποιος θα μπορούσε να παραπέμψει στο ευρισκόμενο στον τάφο πτώμα, τότε στην Ιερουσαλήμ το κήρυγμα της ανάστασης θα ήταν αδύνατο. Σε αυτό το βαθμό πρέπει να ειπωθεί με σημείο αφετηρίας μια ορθή προβληματική ότι βεβαίως ο κενός τάφος ως τέτοιος δεν μπορεί να τεκμηριώσει την ανάσταση αλλά αποτελεί μια αναγκαία προϋπόθεση για την πίστη της ανάστασης η οποία συνδέεται ακριβώς με το σώμα και διά αυτού με το πρόσωπο στην πληρότητά του. Στην Ομολογία του απ. Παύλου δεν διαπιστώνεται άμεσα η κενότητα του τάφου αλλά σαφέστατα προϋποτίθεται. Και τα τέσσερα Ευαγγέλια ομιλούν λεπτομερώς περί αυτού στις αναστάσιμες αφηγήσεις τους. Για τη θεολογική κατανόηση του κενού τάφου μου φαίνεται να είναι σημαντική μια περίοδος από το κήρυγμα του Πέτρου κατά την Πεντηκοστή στο οποίο για πρώτη φορά εξαγγέλλει ανοικτά την ανάσταση του Ιησού. Δεν την γνωστοποιεί με δικές τους φράσεις αλλά παραθέτοντας το Ψ. 16, 9-11 όπου αναφέρονται τα εξής: διὰ τοῦτο ηὐφράνθη ἡ καρδία μου καὶ ἠγαλλιάσατο ἡ γλῶσσά μου, ἔτι δὲ καὶ ἡ σάρξ μου κατασκηνώσει ἐπ᾽ ἐλπίδι, ὅτι οὐκ ἐγκαταλείψεις τὴν ψυχήν μου εἰς ᾅδην οὐδὲ δώσεις τὸν ὅσιόν σου ἰδεῖν διαφθοράν. ἐγνώρισάς μοι ὁδοὺς ζωῆς, πληρώσεις με εὐφροσύνης μετὰ τοῦ προσώπου σου (Πρ. 2, 26 κε.). Ο Πέτρος μνημονεύει εν προκειμένω το ψαλμικό κείμενο σύμφωνα με την μετάφραση των Ο’ που διαφοροποιείται από το εβραϊκό κείμενο στο οποίο διαβάζουμε: Διότι δὲν θέλεις ἐγκαταλείψει τὴν ψυχὴν μου ἐν τῷ ᾅδῃ, οὐδὲ θέλεις ἀφήσει τὸν Ὅσιόν σου νὰ ἵδῃ διαφθοράν. Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή, ο προσευχόμενος ομιλεί με τη βεβαιότητα ότι ο Θεός στην κατάσταση της απειλής, στην οποία φανερά βρίσκεται, θα τον προστατεύσει και θα τον προφυλάξει από τον θάνατο. ότι θα μπορεί να κατοικεί με ασφάλεια. ότι δεν θα δει τον τάφο. Αλλιώς, όμως, είναι η εκδοχή του κειμένου που παραθέτει ο Πέτρος: εδώ πρόκειται για το γεγονός ότι ο προσευχόμενος δεν θα παραμείνει στα καταχθόνια, δεν θα δει την αποσύνθεση. Ο Πέτρος προϋποθέτει τον Δαυίδ, τον πρωτοπροσευχόμενο αυτού του Ψαλμού, και μπορεί να διαπιστώσει ότι ο Δαυίδ δεν εκπλήρωσε αυτή την ελπίδα: πέθανε και ο τάφος του διατηρείται μέχρι και τη σημερινή μέρα (Πρ. 2, 29). Ο τάφος με το πτώμα είναι η απόδειξη ότι δεν υπήρξε ανάσταση. Αλλά η ψαλμική φράση είναι αληθής: ισχύει για τον οριστικό Δαυίδ. Ο Ιησούς ακριβώς αποδεικνύεται με τον τρόπο αυτό ως αληθής Δαυίδ που εκπλήρωσε στον εαυτό Του οὐδὲ δώσεις τὸν ὅσιόν σου ἰδεῖν διαφθοράν. Το ερώτημα εάν αυτή η ομιλία προέρχεται από τον Πέτρο ή από κάποιον άλλον και πότε και πού ακριβώς δημιουργήθηκε, δεν είναι ανάγκη να συζητηθεί σ’ αυτό σημείο. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για έναν αρχαίο τύπο κηρύγματος της αναστάσεως της οποίας η υψηλή αυθεντία στην αρχέγονη Εκκλησία καταδεικνύεται με το να την αποδίδει στον ίδιο τον άγ. Πέτρο και να θεωρείται ως το αρχέγονο κήρυγμα της αναστάσεως. Όταν στην αρχέγονη ιεροσολυμιτική Ομολογία που παραδίδεται από τον Παύλο αναφέρεται ότι ο Ιησούς ανέστη σύμφωνα με τη Γραφή, με βεβαιότητα υπονοείται ο Ψ. 16 ως μια αποφασιστικής σημασίας μαρτυρία της Γραφής. Σε αυτό το χωρίο ανακαλύφθηκε η ξεκάθαρη αναφορά ότι ο Χριστός ο οριστικός Δαυίδ δεν θα έβλεπε τη διαφθορά –ότι αληθινά θα έπρεπε να αναστηθεί. Το να μη δεις τη διαφθορά –μάλιστα αυτό είναι ο προσδιορισμός της ανάστασης. Η διαφθορά ήταν η πρώτη ένδειξη της οριστικότητας του θανάτου. Με την αποσύνθεση του σώματος που αποδομείται στα συστατικά του και διαλύει τον άνθρωπο και τον επιστρέφει στο παν έχει θριαμβεύσει ο θάνατος. Πλέον δεν υπάρχει αυτός ο άνθρωπος ως άνθρωπος.- παραμένει ίσως μια σκιά στον Άδη. Ένεκα αυτής της θεώρησης για την αρχέγονη Εκκλησία ήταν θεμελιώδες το γεγονός ότι το σώμα του Ιησού δεν δέχθηκε αποσύνθεση. Μόνο τότε ίσχυε το γεγονός ότι δεν παρέμεινε στον θάνατο ότι σε αυτόν αληθινά η ζωή θριάμβευσε επί του θανάτου. Αυτό που η αρχαία Εκκλησία διάβασε στον Ψ. 16, 10 από την παραλλαγή των Ο’ προσδιόρισε την οπτική ολόκληρης της εποχής των Πατέρων. Η ανάσταση εμπερικλείει ουσιαστικά το γεγονός ότι το σώμα του Ιησού δεν υπέστη αποσύνθεση. Υπό αυτή την έννοια ο αδειανός τάφος είναι κομμάτι της εξαγγελίας της ανάστασης ένα απαρέγκλιτο γεγονός σύμφωνα με τις Γραφές. Θεολογικές υποθέσεις ότι η διαφθορά και η ανάσταση του Ιησού είναι πράγματα συμβατά μεταξύ τους ανήκουν στη μοντέρνα σκέψη και βρίσκονται σε πλήρη διάσταση με τη βιβλική θεώρηση. Ακόμη εξ αυτού συνάγεται ότι θα ήταν αδύνατο το κήρυγμα περί της ανάστασης εάν το σώμα του Ιησού βρισκόταν στον τάφο.