Είδη Επιστολών
Μπορούμε να κατατάξουμε τις επιστολές στα έξης βασικά είδη : α) Ιδιωτικές επιστολές : πρόκειται για επιστολές, πού εξυπηρετούν αποκλειστικά την προσωπική και αναφέρονται σε , ιδιωτικά θέματα. Τέτοιες επιστολές έσωσαν σχεδόν αποκλειστικά οι πάπυροι. Είναι πολύτιμες και για ζητήματα γλωσσικά (προφορικός λόγος, , μορφολογία κλπ.) και για άλλα θέματα πού αναφέρονται στις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες της εποχής. Μικροδιαφορές, ανησυχίες και υπαινιγμοί φωτίζουν συχνά πολλές πλευρές του ιδιωτικού και του δημόσιου βίου. β) Λογοτεχνικές επιστολές: πολλές από αυτές είναι δείγματα εξαιρετικού ύφους. Συχνά οι λογοτεχνικές επιστολές συμπλέκονται με τις ιδιωτικές, γιατί η , ή μόρφωση και η του επιστολογράφου μπορούν να μετατρέψουν μιαν απλή ιδιωτική επιστολή σε . Παράδειγμα οι επιστολές του Αττικού. γ) Επιστολές-λόγοι : πρόκειται για λογοτεχνικά κείμενα πού απευθύνονται σε ένα , χωρίς όμως να είναι επστολές με την αυστηρή έννοια του όρου. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έχουν σημασία ούτε η ούτε το . Τα έργα του Πλουτάρχου, πού έχουν μορφή επιστολής, δεν διαφέρουν καθόλου από τα άλλα «Ηθικά» του. Τα βασικά στοιχεία (η και το της επιστολής) παραμένουν ως εντελώς χαρακτηριστικά, συχνά μάλιστα λείπουν ή ατονούν. δ) Φιλοσοφικές επιστολές : η επιστολή ως μέσο εκφράσεως απόψεων. Χαρακτηριστικό δείγμα του είδους είναι οι επιστολές πού παραδόθηκαν με το όνομα του . Μαθηματικοί και επίσης χρησιμοποιούν τον τύπο της επιστολής για να εκθέσουν επιστημονικές και απόψεις (Αρχιμήδης. Ερατοσθένης). Σ' αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι εκτενείς «» επιστολές του Ισοκράτους, πού θα μπορούσαν να καταταχθούν και στις λογοτεχνικές. Η επιστολή, ως μέσο εκθέσεως θεωριών, υιοθετείται όλο και περισσότερο. Ας θυμηθούμε τις επιστολές του και του Διονυσίου Αλικαρνασσέως. ε) Φανταστικές επιστολές: σε τέτοιες επιστολές δεν υπάρχει πραγματικός . Ο συγγραφέας επινοεί μια επιστολή σε κάποιο φανταστικό ή πραγματικό πρόσωπο του και πλάθει έναν επιστολικό (Α. Σκιαδάς, Επιστολογραφία, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους Στ 419-420)