Θα παρουσιαστούν βασικές γνώσεις τεχνικής φύσεως, οι οποίες είναι χρήσιμες: σημαντικές για όσους και όσες ασχολούνται με ζητήματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν τρία αντικείμενα: (α) τα ιεραρχικά γραμμικά μοντέλα, (β) η έννοια της εκπαιδευτικής σημαντικότητας και (γ) η Ψυχομετρία. Ως προς το πρώτο ζήτημα θα δούμε στατιστικές τεχνικές, με τις οποίες πετυχαίνουμε να μετρήσουμε τη συμβολή πολλών παραγόντων ή δεικτών, ανεξάρτητα από το επίπεδο στο οποίο βρίσκονται αυτοί οι δείκτες. Για παράδειγμα, το «φύλο» βρίσκεται στο επίπεδο των ατόμων (μαθητών και μαθητριών) ενώ μια εκπαιδευτική παρέμβαση γίνεται συνήθως σε επίπεδο τάξης, σχολείου, περιφέρειας κλπ. Με τις νέες τεχνικές όλα αυτά εξετάζονται ταυτοχρόνως. Ως προς το δεύτερο ζήτημα θα αναφερθούμε στην έννοια και τη μέτρηση της «εκπαιδευτικής σημαντικότητας». Λέγοντας «εκπαιδευτική σημαντικότητα» εννοούμε όχι τη γνωστή «στατιστική σημαντικότητα» στις έρευνες αλλά το κατά πόσο τα ευρήματα μας είναι σημαντικά για την άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής. Για παράδειγμα, θα μπορούσε ο παράγοντας «μέγεθος του σχολείου» να εμφανίζεται ως στατιστικά σημαντικός σε μια αξιολογική έρευνα, αλλά να μην είναι ουσιαστικά σημαντικός από άποψη άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής. Τέλος, ως προς το τρίτο ζήτημα θα αναφερθούμε στην έννοια της ψυχομετρίας επειδή τα εκπαιδευτικά συστήματα αξιολογούνται κυρίως μέσω αντικειμενικών τεστ.
5. Βασικές τεχνικές γνώσεις σχετικά με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών συστημάτων