Εισαγωγικά
(α) Παρότι οι ΠΕ δεν ανήκουν όλες στο ίδιο φιλολογικό γένος, και οι τρεις συγκροτούν ένα (με τη σειρά - - ) ένεκα της ομοιότητας της , του αλλά και του περιεχομένου. (β) Ως προς τον χρόνο ς θεωρώ ότι οι συγκεκριμένες επιστολές, απηχούν προκλήσεις τουλάχιστον του δευτέρου του 1ου αι. μ.Χ. οι οποίες είναι από αυτές του πρώτου. (γ) το πρόβλημα αναφορικά με τον συγγραφέα των ΠΕ είναι : άραγε είναι ο Παύλος ή κάποιος «» (όπως ο ) ή κάποιος μαθητής, ο οποίος ήθελε να - εκσυγχρονίσει το κήρυγμα του Αποστόλου των Εθνών σε μία ύστερη . Η αρχέγονη Εκκλησία με τα κριτήρια που εφήρμοσε, αποδέχθηκε τις ΠΕ στον της και τις κατέταξε στις επιστολές χωρίς σοβαρές ενστάσεις όπως αντιθέτως συνέβη για παράδειγμα με την Προς . Συνεπώς αποδέχθηκε ότι απηχούν την θεολογία, όπως αυτή διατυπώνεται όχι σε αλλά σε πρόσωπα του Αποστόλου των Εθνών τα οποία δεν καλούνται να λειτουργήσουν οι ίδιοι ως μόνιμοι προϊστάμενοι - Εκκλησιών (όπως λέγεται) αλλά αντ’ αυτού. (δ) Βεβαίως η θεώρηση των ΠΕ ως μέρους του (canonical approach) συνεπάγεται και μία άλλη βασική εξηγητική αρχή, χρήσιμη και για το θέμα που πραγματευόμαστε: το περιεχόμενο των ΠΕ, άρα η εκκλησιολογία και η ηθική δεν αλλά κατανοούνται σε με τις λοιπές επιστολές, τις οποίες άλλωστε ο συγγραφέας αυτών έχει υπόψιν του και . Ήδη στην ηθική των πρωτοπαύλειων (όπου και εναλλάσσεται η Οριστική με την Προστακτική) διακρίνουμε «δείκτες » (identity marker) ή μάλλον καινότητας της Κοινότητας που «σφετερίζεται» τον όρο «»: πίστη σε Θεό - και Ιησού, Βάπτισμα και αποκλειστικό, Ποτήριο, αποφυγή της και εφαρμογή της πυραμίδας στο εσωτερικό της (χρήση του όρου αντί της φιλανθρωπίας), αξιολόγηση μιας πράξης επί τη βάσει της του άλλου μέλους της Εκκλησίας με την υιοθέτηση αυτού ως ίσου και (μέσω και της χρήσης του *). Ταυτόχρονα, όμως, συμπεριλαμβάνονται αξίες του της, καθώς ο κόσμος συνιστά του Θεού, ο οποίος εξακολουθεί να διατάσσει το . Ας παραπέμψουμε απλώς στους καταλόγους των αρετών και των παθών, στα γενικά κελεύσματα για το καλὸν ποιεῖν ή το ἀγαθὸν ἐργάζεσθαι (Γαλ. 6, 9-10) ή ακόμα και στο Φιλ. 4, 8 («… ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ, ὅσα σεμνά, ὅσα δίκαια, ὅσα , ὅσα προσφιλῆ, ὅσα , εἴ τις καὶ εἴ τις , ταῦτα λογίζεσθε»).