Διότι οι Χριστιανοί δεν μπορούσαν να εορτάσουν τα Χριστούγεννα λόγω των διωγμών.
Διότι δεν ήταν γνωστή η ακριβής ημερομηνία της Γεννήσεως.
Διότι κατά την περίοδο των διωγμών αναδεικνύεται η ανάγκη να υποβιβαστεί η σαρκική γέννηση του Χριστού, ώστε να τονιστεί η θεότητά Του.
Διότι τα Θεοφάνεια κυριαρχούσαν ως εορτή σε βάρος των Χριστουγέννων.
Με την εορτή της Μεταμορφώσεως.
Με την εορτή των Θεοφανείων.
Με την εορτή της Αναλήψεως.
Με την εορτή της Πεντηκοστής.
Στα έργα του Μ. Αθανασίου.
Στους Κανόνες του Μ. Βασιλείου.
Στο «Χρονικό» του Φούριου Φιλόκαλου (354) που αφορά στην Εκκλησία της Ρώμης.
Στις Μυσταγωγικές Κατηχήσεις Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Το Διάταγμα των Μεδιολάνων.
Η οργάνωση των πρώτων μοναστικών κοινοβίων.
Η είσοδος στην Εκκλησία πολλών Εθνικών.
Η υποκατάσταση ειδωλολατρικών εορτών τη συγκεκριμένη ημερομηνία: «Σατουρνάλια» (αφιερωμένα στο Θεό Κρόνο)/ λατρευτικές εκδηλώσεις προς τιμή του «αήττητου ήλιου» (του θεού Μίθρα).
Το πρώτο ήμισυ του 4ου αι. από το Μ. Αθανάσιο.
Το 379 στην Κωνσταντινούπολη από τον Γρηγόριο Θεολόγο (μαρτυρίες από Λόγους του)
Στα τέλη του 4ου αι. από τον Ιωάννη Χρυσόστομο.
Στην Εκκλησία των Ιεροσολύμων σύμφωνα με το Οδοιπορικό της Αιθερίας.