Εαρινό εξ. 2014-15

Οι φοιτητές θα βαθμολογηθούν βάσει μίας ομαδικής εργασίας:

2 ατόμων 1600 λέξεων συνολικά (περίπου 7 τυπωμένες σελίδες)

3 ατόμων 2.500 λέξεων συνολικά (περίπου 10 τυπωμένες σελίδες)

4 ατόμων 3.200 λέξεων συνολικά (περίπου 12 τυπωμένες σελίδες)

Η εργασία θα είναι με διπλό διάστιχο, μέγεθος γραμματοσειράς 12 και όχι συραμμένη.

Θα αναπτύξουν τα τρία παρακάτω θέματα χρησιμοποιώντας τις πηγές που αναφέρονται στο κάθε θέμα καθώς και βιβλιογραφία που θα βρουν οι ίδιοι σχετική με εικαστικές δραστηριότητες.

Η βαθμολογία θα βασιστεί στην επίδειξη μελέτης των πηγών, κατανόησης των θεωριών και κριτικής εφαρμογής τους στην εκάστοτε περίπτωση, χρήση βιβλιογραφίας και παρουσίασης της εργασίας. 

 

Ερώτηση 1 (Ελεύθερου Κειμένου — 50 βαθμοί) 

1 ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

Διαλέξτε ένα παράδειγμα σχεδίου παιδιού προσχολικής ηλικίας ή των πρώτων χρόνων του δημοτικού το οποίο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται ως πρωτότυπο ή έγχρωμη φωτοτυπία στην εργασία.

Περιγράψετε το σχέδιο όσον αφορά στις παρακάτω παραμέτρους:

   α. Ανθρώπινη φιγούρα

   β. Φύση, ζώα και σπίτι.

   γ. Χώρος,

   δ. Αναλογίες

   ε. Βαθμός χρήσης λεπτομερειών

   ζ. Προσωπική ταύτιση του μαθητή με το έργο και στοιχεία σχεδιαστικής αφήγησης.

η. Ποιο κατά την γνώμη σας είναι το στοιχείο του σχεδίου που φαίνεται να έχει ιδιαίτερη σημασία για το παιδί.

Αναγνωρίστε την μέθοδο ή μεθόδους ανάλυσης του παιδικού σχεδίου που χρησιμοποιήσατε στην παραπάνω περιγραφή. Η αναγνώριση αυτή θα πρέπει να αιτιολογείται.

Πηγές στην η-τάξη:

 «Θεωρίες ανάλυσης παιδικού σχεδίου»

«Παιδικό σχέδιο: μέθοδοι έρευνας» 

 «Συνοπτική παρουσίαση αναπτυξιακών σταδίων»

 «Αναπτυξιακά στάδια» (Φάκελος)

 «Διανοητικές διαστάσεις του παιδικού σχεδίου»

«Στάδιο  μουτζούρας»

«Ανθρώπινη φιγούρα»

«Διανοητικός και οπτικός ρεαλισμός»

Ερώτηση 2 (Ελεύθερου Κειμένου — 50 βαθμοί) 

2 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Προτείνετε ένα σχέδιο μαθήματος χρησιμοποιώντας αυστηρά τις παρακάτω παραμέτρους:

  1. Θέμα μαθήματος: Διαλέξτε ως θέμα του μαθήματος ένα χαρακτηριστικό/στοιχείο του έργου.
  2. Αιτιολόγηση θέματος: το θέμα του μαθήματος θα πρέπει να απορρέει από την παραπάνω ανάλυση του σχεδίου. Θα πρέπει να αιτιολογήσετε την επιλογή του θέματος που κάνατε χρησιμοποιώντας μία από τις δύο παρακάτω αιτιολογίες:

α. Μία έλλειψη στις σχεδιαστικές ικανότητας του συγκεκριμένου παιδιού όπως αυτή αναφαίνεται εάν συγκριθεί με το υπόλοιπο σχέδιο και την οποία επιθυμείτε να υποβοηθήσετε με συγκεκριμένες δραστηριότητες. Π.χ. ενώ σε όλο το σχέδιο η αντίληψη του αναπαραστατικού χώρου φαίνεται ανεπτυγμένη, η αναπαράσταση της ανθρώπινης φιγούρας είναι συγκριτικά πρωτόλεια.

β. Ένα προτέρημα στις σχεδιαστικές ικανότητες ή μία ανακάλυψη όσο αφορά στον τρόπο αναπαράστασης ή ένα στοιχείο που φαίνεται να ενδιαφέρει και να απασχολεί το παιδί ιδιαίτερα και θέλετε να ενθαρρύνετε περαιτέρω με συγκεκριμένες δραστηριότητες. Π.χ. στο συγκεκριμένο σχέδιο το παιδί φαίνεται να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα στην παρατήρηση λεπτομερειών και κρίνετε ότι αυτό το χαρακτηριστικό χρήζει περαιτέρω ανάπτυξης και εξερεύνησης.

  1. Διδακτικές προτάσεις: Αναζητήστε στην βιβλιογραφία ή από προσωπική πείρα από πρακτικές ασκήσεις τρεις δραστηριότητες σχετικές με το θέμα μαθήματος που έχετε επιλέξει. Αυτές μπορούν να συμπεριλαμβάνουν διάφορες μορφές τέχνης όπως, ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική, χειροτεχνία. Να αναφερθεί η βιβλιογραφία που χρησιμοποιήσατε για τις δραστηριότητες.
  2. Εναλλακτική δραστηριότητα: Αναζητήστε μία ακόμη δραστηριότητα η οποία μπορεί να γίνει εκτός της τάξης: στην σχολική αυλή, επίσκεψη σε μουσείο ή στούντιο καλλιτέχνη, εκδρομή κλπ.

Πηγές:

Βιβλιογραφία εικαστικών δραστηριοτήτων δικής σας επιλογής.

Τσάπμαν:

Κεφάλαιο 7 «Η προσχολική ηλικία 3-5 ετών»,

Κεφάλαιο 8 «Τα πρώτα χρόνια του δημοτικού»,

Κεφάλαιο 11«Σχέδιο – ζωγραφική»,

Κεφάλαιο 12 «Χαρακτική – γραφιστική»,

Κεφάλαιο 14 «Γλυπτική»,

Κεφάλαιο 15 «Χειροτεχνία»

Ερώτηση 3 (Ελεύθερου Κειμένου — 50 βαθμοί) 

3 ΜΟΝΤΕΛΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ

  1. Περιγράψετε τους στόχους που θέσατε στις παραπάνω δραστηριότητες.
  2. Αναγνωρίστε το μοντέλο διδακτικής της τέχνης που χρησιμοποιήσατε για να πετύχετε αυτούς τους στόχους. Υπάρχει περίπτωση οι δραστηριότητες που προτείνατε να είχαν στοιχεία από περισσότερα από ένα μοντέλα διδασκαλίας. π.χ. Εκτός από το μοντέλο της «τέχνης ως χειροτεχνία» μπορεί να είχαν στοιχεία του μοντέλου της «τέχνης ως πειραματισμό με τα υλικά» διότι ενθαρρύνατε τα παιδιά να πειραματιστούν με πολλά υλικά για την κατασκευή ενός χειροτεχνικού έργου.
  3. Αναφερθείτε στις δραστηριότητες που προτείνατε χρησιμοποιώντας την σχετική ορολογία και τις πληροφορίες για τα μοντέλα διδακτικής της τέχνης που κατά την γνώμη σας η κάθε μία ανήκει. Χρησιμοποιείστε τις παρακάτω πηγές: 

Τσάπμαν:                      Κεφάλαιο 1

Φάκελος σημειώσεων:  «Μοντέλα διδακτικής της τέχνης 1 & 2»

                                    «Γνωστικό μοντέλο διδακτικής»