Ιστορία Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών
Δημήτριος Μόσχος
Υπάρχουν γηγενείς Χριστιανοί στην Αφρική και την Ασία από τη βυζαντινή κιόλας εποχή που ανήκουν σε κοινότητες που έχουν διακόψει την κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία μετά την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο και ανήκουν είτε στο κύριο σώμα Προχαλκηδονείων Εκκλησιών (Κοπτική, Αιθιοπική, Συροορθόδοξη Εκκλησία) είτε στην Αρμενική είτε στην αρχαία Ασσυριακή Εκκλησία. Το μάθημα παρουσιάζει την αρχέγονη παρουσία τους από την Αίγυπτο, την Αιθιοπία και τη Νουβία (σημ. Σουδάν), τη Συρία, το Ιράκ, έως την Ινδία και την Κίνα καθώς και τη σημερινή κατάσταση και το τρέχον επίπεδο διαλόγου με την Ορθόδοξη Εκκλησία.
There are indigenous Christians in Africa and Asia since the byzantine times, who belong to communities not being in communion with the Orthodox Church after the IV Ecumenical Council (Chalcedon 451). They form either part of the main body of the so-called Non-Chalcedonian Churches (Coptic, Ethiopian, Syrian) or the Armenian or Assyrian Church. This course presents their original formation and history in Egypt, Ethiopia, Nubia (todays Sudan), Syria, Iraq up to India and China. The present situation and the contemporary status of theological dialogue is also outlined.
ΛιγότεραΥπάρχουν γηγενείς Χριστιανοί στην Αφρική και την Ασία από τη βυζαντινή κιόλας εποχή που ανήκουν σε κοινότητες που έχουν διακόψει την κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία μετά την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο και ανήκουν είτε στο κύριο σώμα Προχαλκηδονείων Εκκλησιών (Κοπτική, Αιθιοπική, Συροορθόδοξη Εκκλησία) είτε στην Αρμενική είτε στην αρχαία Ασσυριακή Εκκλησία. Το μάθημα παρουσιάζει την αρχέγονη παρουσία τους από την Αίγυπτο, την Αιθιοπία και τη Νουβία (σημ. Σουδάν), τη Συρία, το Ιράκ, έως την Ινδία και την Κίνα καθώς και τη σημερινή κατάσταση και το τρέχον επίπεδο διαλόγου με την Ορθόδοξη Εκκλησία.
There are indigenous Christians in Africa and Asia since the byzantine times, who belong to communities not being in communion with the Orthodox Church after the IV Ecumenical Council (Chalcedon 451). They form either part of the main body of the so-called Non-Chalcedonian Churches (Coptic, Ethiopian, Syrian) or the Armenian or Assyrian Church. This course presents their original formation and hist
Υπάρχουν γηγενείς Χριστιανοί στην Αφρική και την Ασία από τη βυζαντινή κιόλας εποχή που ανήκουν σε κοινότητες που έχουν διακόψει την κοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία μετά την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο και ανήκουν είτε στο κύριο σώμα Προχαλκηδονείων Εκκλησιών (Κοπτική, Αιθιοπική, Συροορθόδοξη Εκκλησία) είτε στην Αρμενική είτε στην αρχαία Ασσυριακή Εκκλησία. Το μάθημα παρουσιάζει την αρχέγονη παρουσία τους από την Αίγυπτο, την Αιθιοπία και τη Νουβία (σημ. Σουδάν), τη Συρία, το Ιράκ, έως την Ινδία και την Κίνα καθώς και τη σημερινή κατάσταση και το τρέχον επίπεδο διαλόγου με την Ορθόδοξη Εκκλησία.
There are indigenous Christians in Africa and Asia since the byzantine times, who belong to communities not being in communion with the Orthodox Church after the IV Ecumenical Council (Chalcedon 451). They form either part of the main body of the so-called Non-Chalcedonian Churches (Coptic, Ethiopian, Syrian) or the Armenian or Assyrian Church. This course presents their original formation and hist
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Παρουσιάζονται ιστορικά οι επιμέρους Εκκλησίες-κοινότητες ξεκινώντας από την αρχαία περίοδο, προχωρώντας στη μεσαιωνική και κατόπιν στη σύγχρονη εποχή. Στα τελευταία μαθήματα παρουσιάζεται η πρόοδος του θεολογικού διαλόγου με Ορθοδόξους και Ρωμαιοκαθολικούς στη βάση κειμένων που δίνονται προς μελέτη. Στο τέλος, φοιτητές παρουσιάζουν εργασίες τους για επιμέρους θέματα που επισυνάπτεται στη βαθμολογία τους.
Επιμέρους θέματα: Κοπτική Εκκλησία στην πρώιμη και μέση περίοδο, Κοπτική Εκκλησία στη σύγχρονη εποχή, Χριστιανισμός στη Νουβία, Αιθιοπική Εκκλησία, Νεστοριανοί (Ασσυριακή Εκκλησία), Χριστιανοί στήν Ινδία, Συροορθόδοξη Εκκλησία, Μαρωνίτες, Αρμενική Αποστολική Εκκλησία, θεολογικοί διάλογοι.
Μαθησιακοί στόχοι
Αντικειμενικοί Στόχοι μαθήματος – επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα – μαθησιακοί στόχοι
- Ανάπτυξη ενσυναίσθησης για τον κόσμο των μη Ελληνικής κουλτούρας Χριστιανών στη Μέση Ανατολή
- Θεωρητική πληροφόρηση για την ιστορία και τη ζωή των Χριστιανών στην Ανατολή
- Συμβολή στην κατανόηση θεολογικών εννοιών μέσα από την τέχνη (κοπτική κ.α.)
- Ανάπτυξη συλλογιστικής ικανότητας και επιχειρηματολογίας με βάση κείμενα (Διαλόγων)
Ο εκπαιδευόμενος μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται
- Να συναισθάνεται καλύτερα τη θέση των Χριστιανών στην περιοχή
- Να διαλύσει εσφαλμένες γνώσεις και εικόνες που μπορεί να έχει
- Να θυμάται βασικά στοιχεία για τις επιμέρους παραδόσεις και κοινότητες
Να αξιολογήσει ορθότερα το θεολογικό διάλογο που συντελέσθηκε πρόσφατα
Διδάσκοντες
Δημήτριος Ν. Μόσχος.
Επίκουρος καθηγητής.
Τμήμα Θεολογίας.
Προαπαιτούμενα
Το μάθημα απευθύνεται σε όλους όσους έχουν μια βασική εξοικείωση με τη Γενική Εκκλησιαστική Ιστορία (A΄ 30587 και Β΄ 30610). Γνώση έστω μίας δυτικής γλώσσας είναι βασική για τη μελέτη βιβλιογραφίας. Ιδεατά γνώση μίας ανατολικής γλώσσας.
Βιβλιογραφία
- Βιβλία- κείμενα (Text/books)
Συγγράμματα: φάκελος σημειώσεων στο e-class
Βιβλιογραφία
- Α. Aρβανίτη, Η κοπτική εκκλησία, Αθήναι 1965
- του ιδίου, Βιβλιογραφία ελασσόνων εκκλησιών της Ανατολής, Αθήναι 1967,
- του ιδίου Επίτομος ιστορία Συροϊακωβιτικής, Αρμενικής και Αιθιοπικής Εκκλησίας, Αθήναι 1967
Τα παραπάνω είναι η πληρέστερη πραγμάτευση αυτών των θεμάτων στα ελληνικά, αν και λίγο παρωχημένη
- Aziz S. Atiya (επιμ.), The Coptic Encyclopedia, v. 1–8, New York 1991 για τους Κόπτες και όχι μόνο βασικό βιβλιογραφικό εργαλείο στα Αγγλικά
- C. Detlef G. Müller, Geschichte der Orientalischen Nationalkirchen, Göttingen 1981 ευσύνοπτη αλλά πλήρης παρουσίαση όλων των Εκκλησιών
- Massimo Capuani, Christian Egypt : coptic art and monuments through two millennia , Massimo Capuani ; (with the contributions of Otto F.A. Meinardus and Marie-Helene Rutschowscaya); emendations and introduction to the English-language edition by Gawdat Gabra Collegeville, Minn : Liturgical Press 2002 πολύ οπτικό υλικό για την Αίγυπτο
- Chaillot, Vie et Spiritualité des Églises orthodoxes orientales, Paris 2011 με έμφαση στη σύγχρονη ζωή
- Christoph Baumer, The church of the east : an illustrated history of Assyrian Christianity London; New York : I. B. Tauris 2006, πολύ οπτικό υλικό για τη Συριακή Εκκλησία
Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές/απόφοιτοι του τμήματος Θεολογίας και κάθε ενδιαφερόμενος για τη θεματική περιοχή Χριστιανισμός στη Μέση Ανατολή και Ασία.
Παρουσιάζονται ιστορικά οι επιμέρους Εκκλησίες-κοινότητες ξεκινώντας από την αρχαία περίοδο, προχωρώντας στη μεσαιωνική και κατόπιν στη σύγχρονη εποχή. Στα τελευταία μαθήματα παρουσιάζεται η πρόοδος του θεολογικού διαλόγου με Ορθοδόξους και Ρωμαιοκαθολικούς στη βάση κειμένων που δίνονται προς μελέτη. Στο τέλος, φοιτητές παρουσιάζουν εργασίες τους για επιμέρους θέματα που επισυνάπτεται στη βαθμολογία τους.
Επιμέρους θέματα: Κοπτική Εκκλησία στην πρώιμη και μέση περίοδο, Κοπτική Εκκλησία στη σύγχρονη εποχή, Χριστιανισμός στη Νουβία, Αιθιοπική Εκκλησία, Νεστοριανοί (Ασσυριακή Εκκλησία), Χριστιανοί στήν Ινδία, Συροορθόδοξη Εκκλησία, Μαρωνίτες, Αρμενική Αποστολική Εκκλησία, θεολογικοί διάλογοι.
Αντικειμενικοί Στόχοι μαθήματος – επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα – μαθησιακοί στόχοι
- Ανάπτυξη ενσυναίσθησης για τον κόσμο των μη Ελληνικής κουλτούρας Χριστιανών στη Μέση Ανατολή
- Θεωρητική πληροφόρηση για την ιστορία και τη ζωή των Χριστιανών στην Ανατολή
- Συμβολή στην κατανόηση θεολογικών εννοιών μέσα από την τέχνη (κοπτική κ.α.)
- Ανάπτυξη συλλογιστικής ικανότητας και επιχειρηματολογίας με βάση κείμενα (Διαλόγων)
Ο εκπαιδευόμενος μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται
- Να συναισθάνεται καλύτερα τη θέση των Χριστιανών στην περιοχή
- Να διαλύσει εσφαλμένες γνώσεις και εικόνες που μπορεί να έχει
- Να θυμάται βασικά στοιχεία για τις επιμέρους παραδόσεις και κοινότητες
Να αξιολογήσει ορθότερα το θεολογικό διάλογο που συντελέσθηκε πρόσφατα
Δημήτριος Ν. Μόσχος.
Επίκουρος καθηγητής.
Τμήμα Θεολογίας.
Το μάθημα απευθύνεται σε όλους όσους έχουν μια βασική εξοικείωση με τη Γενική Εκκλησιαστική Ιστορία (A΄ 30587 και Β΄ 30610). Γνώση έστω μίας δυτικής γλώσσας είναι βασική για τη μελέτη βιβλιογραφίας. Ιδεατά γνώση μίας ανατολικής γλώσσας.
- Βιβλία- κείμενα (Text/books)
Συγγράμματα: φάκελος σημειώσεων στο e-class
Βιβλιογραφία
- Α. Aρβανίτη, Η κοπτική εκκλησία, Αθήναι 1965
- του ιδίου, Βιβλιογραφία ελασσόνων εκκλησιών της Ανατολής, Αθήναι 1967,
- του ιδίου Επίτομος ιστορία Συροϊακωβιτικής, Αρμενικής και Αιθιοπικής Εκκλησίας, Αθήναι 1967
Τα παραπάνω είναι η πληρέστερη πραγμάτευση αυτών των θεμάτων στα ελληνικά, αν και λίγο παρωχημένη
- Aziz S. Atiya (επιμ.), The Coptic Encyclopedia, v. 1–8, New York 1991 για τους Κόπτες και όχι μόνο βασικό βιβλιογραφικό εργαλείο στα Αγγλικά
- C. Detlef G. Müller, Geschichte der Orientalischen Nationalkirchen, Göttingen 1981 ευσύνοπτη αλλά πλήρης παρουσίαση όλων των Εκκλησιών
- Massimo Capuani, Christian Egypt : coptic art and monuments through two millennia , Massimo Capuani ; (with the contributions of Otto F.A. Meinardus and Marie-Helene Rutschowscaya); emendations and introduction to the English-language edition by Gawdat Gabra Collegeville, Minn : Liturgical Press 2002 πολύ οπτικό υλικό για την Αίγυπτο
- Chaillot, Vie et Spiritualité des Églises orthodoxes orientales, Paris 2011 με έμφαση στη σύγχρονη ζωή
- Christoph Baumer, The church of the east : an illustrated history of Assyrian Christianity London; New York : I. B. Tauris 2006, πολύ οπτικό υλικό για τη Συριακή Εκκλησία
Οι φοιτητές/απόφοιτοι του τμήματος Θεολογίας και κάθε ενδιαφερόμενος για τη θεματική περιοχή Χριστιανισμός στη Μέση Ανατολή και Ασία.
Eξοικείωση με τους βασικούς όρους, παρουσίαση της γενικής βιβλιογραφίας και του τρόπου εργασίας.
Bασικές γνώσεις για την Αίγυπτο, τον όρο «κοπτικός», τα γεγονότα διαμόρφωσης του ιδιαίτερου κοπτικού χαρακτήρα, σχέσεις με το Ισλάμ.
H κοπτική Εκκλησία από την περίοδο των Μαμελούκων και μετά, συνάντηση με την πρώιμη νεωτερικότητα (Δύση), σύγχρονες εξελίξεις στον εσωτερικό βίο της κοπτικής Εκκλησίας (θεολογικές τάσεις, εκκλησιαστική ζωή κλπ.) – παρουσίαση βασικών αρχαιολογικών ευρημάτων από τη χριστιανική Νουβία.
Eκχριστιανισμός Αιθιοπίας, σχέσεις με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο, εσωτερικός βίος (ιδιαιτερότητα στη σχέση με τον Ιουδαϊσμό), τέχνη καί σύγχρονες ζυμώσεις.
Oι Χριστιανοί στο νεοπερσικό κράτος κατά την ύστερη αρχαιότητα, θεολογικές ζυμώσεις και τάσεις από τον 5ο έως τον 7ο αι. Παρουσίαση των σχέσεων με το Ισλάμ. Πληροφορίες για την ιεραποστολή στην Κίνα.
O νεστοριανικός Χριστιανισμός στην Κεντρική Ασία (πληροφορίες από γραπτές πηγές-αρχαιολογικά ευρήματα), νεώτερη ιστορία των Νεστοριανών σε σχέση με τη Δύση και την Οθωμανική κυριαρχία.
Tο ιστορικό πρόβλημα της προέλευσης των γηγενών Χριστιανών της Ινδίας, ιστορική παρουσία και βίος μέχρι την «ανακάλυψή» τους από τους Πορτογάλους τον 15ο αι. Εκκλησιαστικές εξελίξεις σε σχέση με τη Δύση, σύγχρονα ρεύματα.
Tα περίπλοκα εκκλησιαστικά γεγονότα, θεολογικές τάσεις και πρόσωπα από τον 5ο έως τον 8ο αι. Σχέσεις με το Ισλάμ στην εποχή του χαλιφάτου.
Η παρουσία μετά την Οθωμανική περίοδο. Βίος, θεολογικές τάσεις, λατρεία, μοναχισμός στη νεώτερη εποχή. Προέλευση των Μαρωνιτών, ιδιαίτερα πνευματικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά, πολιτικός τους ρόλος σήμερα στο Λίβανο.
Iστορικά και γεωγραφικά δεδομένα της αρμενικής χώρας, εκκλησιαστικές εξελίξεις μετά τον 6ο αι. εσωτερικός βίος και τέχνη, η Εκκλησία στην Κιλικιακή Αρμενία, Αρμενική Εκκλησία μετά τον 18ο αιώνα.
Χρονικό των συναντήσεων, πρωταγωνιστές, παρουσίαση των βασικών κειμένων και εκτενής θεολογικός σχολιασμός τους.
Φοιτητές παρουσιάζουν εργασίες που ανέλαβαν και γίνεται επανάληψη και τελικός απολογισμός.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 0
Αρ. Προβολών : 0
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -