Εφαρμοσμένη Ηθική

Ευάγγελος Πρωτοπαπάδακης

Περιγραφή


Το μάθημα φιλοδοξεί να παράσχει το θεωρητικό υπόβαθρο που απαιτείται για την πραγμάτευση σύγχρονων ηθικών διλημμάτων της καθημερινής ζωής, όπως είναι οι αμβλώσεις, η ευθανασία, η κλωνοποίηση ανθρώπων, και άλλα τέτοια.


Λέξεις κλειδιά:
 αμβλώσεις, ευθανασία, κλωνοποίηση, σεξουαλική κακοποίηση, παρένθετη μητρότητα, περιβάλλον και άνθρωπος, δικαιώματα ζώων

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Περιεχόμενο μαθήματος

Ένταξη του αντικειμένου στον ευρύτερο κλάδο της Ηθικής, παρακολούθηση της ιστορικής διαδρομής της και διάκριση των επί μέρους αντικειμένων της. Συγκεκριμένα, καθορίζεται το περιεχόμενο της Βιοηθικής, της Ιατρικής Ηθικής, της Περιβαλλοντικής Ηθικής, της Ηθικής του Κυβερνοχώρου και των Μ.Μ.Ε., της Ηθικής των Διεθνών Σχέσεων, της Ηθικής του Δικαίου και άλλων κλάδων της Εφαρμοσμένης Ηθικής.

Παρουσιάζονται οι θέσεις σημαντικών φιλοσόφων, επί τη βάσει των οποίων διαμορφώθηκε η φιλοσοφική σκέψη σε ό,τι αφορά στους ανωτέρω κλάδους: οι προσεγγίσεις του Bernard Williams, του Ritchard Mervyn Hare, του Peter Singer, του Arne Naess, του J. B. Callicott, του Tom Beauchamp, του Thomas Nagel, του Warick Fox και άλλων.

Μαθησιακοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσει ο φοιτητής επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες ώστε αφ’ ενός να συμμετέχει στον εν εξελίξει διάλογο για σημαντικά σύγχρονα ηθικά ζητήματα, αφ’ ετέρου να αποκομίσει τα απαραίτητα γνωστικά εφόδια ώστε να διαχειρίζεται τα αντίστοιχα προβλήματα στην καθημερινή ζωή του.

Προτεινόμενα συγγράμματα
  • Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης, Κλωνοποίηση και Βιοηθική: Κλωνοποίηση Ανθρώπων και Δικαιώματα (Παπαζήσης: Αθήνα, 2013).
  • Φιλήμων Παιονίδης, Υπέρ του Δέοντος (Εκκρεμές: Θεσσαλονίκη 2007).
Ομάδα στόχος

Εν ενεργεία φοιτητές και φοιτήτριες της φιλοσοφίας και άλλων αντικειμένων.

Προαπαιτούμενα

Δεν προαπαιτούνται συγκεκριμένες γνώσεις.

Διδάσκοντες

Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης

Επίκουρος Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας
Φιλοσοφική Σχολή

 

Ενότητες

Η ηθική συζήτηση σχετικά με τις αμβλώσεις περιστρέφεται γύρω από το δικαίωμα της γυναίκας στην αυτοδιάθεσή της αφ’ ενός, και στο (ενδεχόμενο) δικαίωμα του εμβρύου στην ζωή. Στην ενότητα θα εξετάσουμε τον βαθμό κατά τον οποίον η αυτονομία της γυναίκας καθιστά ηθικώς αποδεκτή την επιλογή της άμβλωσης, και εάν το γεγονός πως το έμβρυο αποτελεί ζωντανό οργανισμό αρκεί ώστε να του εξασφαλίσει το δικαίωμα στην ζωή.

Η ευθανασία αποτελεί ηθικό πρόβλημα τόσο ως προς τον ορισμό της, όσο και ως προς τον τρόπο που αυτή διενεργείται. Θα παρακολουθήσουμε την σύγχρονη συζήτηση γύρω από την ευθανασία, και ιδιαιτέρως θα απασχοληθούμε με την διάκρισή της σε ενεργητική και παθητική.

Ο μόνος τρόπος να ανακαλύψουμε τα όρια του εφικτού, έγραψε κάποτε ο Arthur C. Clarke, είναι να τα υπερβούμε αναζητώντας το ανέφικτο. Αυτό φαντάζει απόλυτα ταιριαστό στην σύγχρονη Γενετική γενικώς, και ιδιαίτερα στην πλέον προβεβλημένη – αλλά και περισσότερο διαφιλονικούμενη – δυνατότητά της, την κλωνοποίηση ανθρώπων. Σε συζητήσεις που αφορούν ζητήματα προκλητικά και αμφιλεγόμενα όσο η κλωνοποίηση ανθρώπων είναι εύλογο να εμφιλοχωρούν μεταξύ άλλων αστήρικτες κινδυνολογίες, συναισθηματικές κραυγές και απόπειρες εύκολου εντυπωσιασμού. Κρατώντας απόσταση από προσεγγίσεις τέτοιου είδους, θα εστιάσουμε με νηφαλιότητα στα δικαιώματα του ανθρώπου και του ηθικού προσώπου, και θα διερευνήσουμε τον βαθμό στον οποίον ορισμένα από αυτά ενδέχεται είτε να πληγούν, είτε να προαχθούν στην περίπτωση που η κλωνοποίηση ανθρώπων περάσει από το στάδιο της δυνατότητας σε αυτό της εφαρμογής. Συγκεκριμένα θα εξετάσουμε το εάν και κατά πόσον η κλωνοποίηση ανθρώπων θα προήγαγε το δικαίωμα στην ελευθερία της επιστημονικής έρευνας και το αντίστοιχο στην αναπαραγωγική ελευθερία, καθώς το εάν και σε ποιον βαθμό θα μπορούσε δυνάμει της κλωνοποίησης να θιγεί το δικαίωμα του κλώνου στην μοναδικότητα, στην άγνοια της γενετικής του κατασκευής και στο ανοικτό μέλλον του.

Τα ζώα φαίνονται να διαφέρουν από τον άνθρωπο ως προς την ηθική τους υπόσταση. Ισχύει πράγματι κάτι τέτοιο; Θα αναλυθούν απόψεις στοχαστών που υποστηρίζουν πως τα ζώα μπορούν να έχουν δικαιώματα, καθώς και αυτές άλλων που απορρίπτουν την δυνατότητα αυτή.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  0
Αρ. Προβολών :  0

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -