Διδακτική των Μαθηματικών Ι
Νικόλαος Κλαουδάτος
Το μάθημα συμβάλλει στην θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών και επικεντρώνεται στις θεωρίες ‘Κατασκευής της Γνώσης- Constructivism’ και ‘Κοινωνικο-πολιτισμική’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες των Piaget και Vygotsky αντιστοίχως. Επιπλέον, αναπτύσσονται οι έννοιες ‘Διδακτική Κατάσταση’ και ‘Διδακτικό Συμβόλαιο’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες του Brousseau.
ΛιγότεραΤο μάθημα συμβάλλει στην θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών και επικεντρώνεται στις θεωρίες ‘Κατασκευής της Γνώσης- Constructivism’ και ‘Κοινωνικο-πολιτισμική’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες των Piaget και Vygotsky αντιστοίχως. Επιπλέον, αναπτύσσονται οι έννοιες ‘Διδακτική Κατάσταση’ και ‘Διδακτικό Συμβόλαιο’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες του Brousseau.
Το μάθημα συμβάλλει στην θεωρητική κατάρτιση των φοιτητών και επικεντρώνεται στις θεωρίες ‘Κατασκευής της Γνώσης- Constructivism’ και ‘Κοινωνικο-πολιτισμική’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες των Piaget και Vygotsky αντιστοίχως. Επιπλέον, αναπτύσσονται οι έννοιες ‘Διδακτική Κατάσταση’ και ‘Διδακτικό Συμβόλαιο’, οι οποίες βασίζονται στις εργασίες του Brousseau.
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
- Εισαγωγή: Φιλοσοφικά και επιστημολογικά ερωτήματα, τα οποία επηρεάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση των Μαθηματικών. Παραδείγματα.
- Η ανεπάρκεια του ‘παραδοσιακού’ μοντέλου διδασκαλίας. Η ανάπτυξη της Γνωστικής Επιστήμης. Η διδασκαλία των Μαθηματικών ως Λύση Προβλήματος.
- Βασικές έννοιες της Γνωστικής Επιστήμης: Το Γνωστικό Σχήμα (Γ. Σ.), λειτουργίες και τύποι γνώσης. Η έννοια της αναπαράστασης: Εσωτερικές – Εξωτερικές αναπαραστάσεις και είδη συσχετίσεων. Η έννοια της ‘Μετάφρασης’ (από ένα αναπαραστασιακό σύστημα σε άλλο) και η σημασία της. Η αρχιτεκτονική της Μνήμης, βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη.
- Η διδασκαλία και η διαδικασία της ανάπτυξης των μαθηματικών εννοιών: Οι τρόποι ανάπτυξης ενός Γ. Σ. Αφομοίωση (assimilation) και Προσαρμογή (accommodation), διδακτικά εμπόδια και είδη, οι ‘ενέργειες κατανόησης’ κατά Sierpisnka, γνωστική (ή γνωσιακή) ρήξη. Παραδείγματα.
- Σε ποια ερωτήματα δεν απαντά η θεωρία Κατασκευής της Γνώσης. Η επικοινωνιακή Προσέγγιση: Οι κατώτερες και ανώτερες νοητικές λειτουργίες. Η ‘διαμεσολάβηση των συμβόλων’ (semiotic mediation), παραδείγματα από τη διδακτική πρακτική. Η ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης (the zone of proximal development). Η ‘εσωτερίκευση’ μιας μαθηματικής έννοιας, ως η συνειδητοποίηση των επιλογών που παρέχονται από την έννοια αυτή.
- Η έννοια της δραστηριότητας. Η δομή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην τάξη, ως η βάση του τρόπου με τον οποίο σκέπτονται και ενεργούν οι μαθητές. Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Η παιδαγωγική του Vygotsky και ο ρόλος της γλώσσας.
- Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με επισκέψεις σε επιλεγμένα σχολεία, όπου γίνεται παρακολούθηση μαθημάτων και σύνδεση με τη θεωρία.
- Βασικές αρχές για την ανάπτυξη διδακτικών ενοτήτων.
- Παράλληλα με τα μαθήματα και τις παρακολουθήσεις μαθημάτων σε σχολεία, δίδονται στους φοιτητές επιλεγμένα άρθρα της διεθνούς βιβλιογραφίας, τα οποία, στην συνέχεια, παρουσιάζονται στην αίθουσα διδασκαλίας. Τέλος, πραγματοποιούνται ορισμένα μαθήματα σε μαθηματικά λογισμικά στο εργαστήριο Η/Υ του Τμήματος.
Διδάσκοντες
Νικόλαος Κλαουδάτος
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Εισαγωγή: Φιλοσοφικά και επιστημολογικά ερωτήματα, τα οποία επηρεάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση των Μαθηματικών. Παραδείγματα.
- Η ανεπάρκεια του ‘παραδοσιακού’ μοντέλου διδασκαλίας. Η ανάπτυξη της Γνωστικής Επιστήμης. Η διδασκαλία των Μαθηματικών ως Λύση Προβλήματος.
- Βασικές έννοιες της Γνωστικής Επιστήμης: Το Γνωστικό Σχήμα (Γ. Σ.), λειτουργίες και τύποι γνώσης. Η έννοια της αναπαράστασης: Εσωτερικές – Εξωτερικές αναπαραστάσεις και είδη συσχετίσεων. Η έννοια της ‘Μετάφρασης’ (από ένα αναπαραστασιακό σύστημα σε άλλο) και η σημασία της. Η αρχιτεκτονική της Μνήμης, βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη.
- Η διδασκαλία και η διαδικασία της ανάπτυξης των μαθηματικών εννοιών: Οι τρόποι ανάπτυξης ενός Γ. Σ. Αφομοίωση (assimilation) και Προσαρμογή (accommodation), διδακτικά εμπόδια και είδη, οι ‘ενέργειες κατανόησης’ κατά Sierpisnka, γνωστική (ή γνωσιακή) ρήξη. Παραδείγματα.
- Σε ποια ερωτήματα δεν απαντά η θεωρία Κατασκευής της Γνώσης. Η επικοινωνιακή Προσέγγιση: Οι κατώτερες και ανώτερες νοητικές λειτουργίες. Η ‘διαμεσολάβηση των συμβόλων’ (semiotic mediation), παραδείγματα από τη διδακτική πρακτική. Η ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης (the zone of proximal development). Η ‘εσωτερίκευση’ μιας μαθηματικής έννοιας, ως η συνειδητοποίηση των επιλογών που παρέχονται από την έννοια αυτή.
- Η έννοια της δραστηριότητας. Η δομή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην τάξη, ως η βάση του τρόπου με τον οποίο σκέπτονται και ενεργούν οι μαθητές. Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Η παιδαγωγική του Vygotsky και ο ρόλος της γλώσσας.
- Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με επισκέψεις σε επιλεγμένα σχολεία, όπου γίνεται παρακολούθηση μαθημάτων και σύνδεση με τη θεωρία.
- Βασικές αρχές για την ανάπτυξη διδακτικών ενοτήτων.
- Παράλληλα με τα μαθήματα και τις παρακολουθήσεις μαθημάτων σε σχολεία, δίδονται στους φοιτητές επιλεγμένα άρθρα της διεθνούς βιβλιογραφίας, τα οποία, στην συνέχεια, παρουσιάζονται στην αίθουσα διδασκαλίας. Τέλος, πραγματοποιούνται ορισμένα μαθήματα σε μαθηματικά λογισμικά στο εργαστήριο Η/Υ του Τμήματος.
Νικόλαος Κλαουδάτος
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Εισαγωγή στην Γνωσιακή Θεωρία.
- Η Διδακτική των Μαθηματικών ως Επιστήμη:
- Εσωτερικές και Εξωτερικές πιέσεις
- Η Θεωρία Κατασκευής της Γνώσης (Constructivism) και η Λύση Προβλήματος
- Η ανεπάρκεια του "παραδοσιακού" διδακτικού μοντέλου
- Η στροφή προς την Γνωσιακή Επιστήμη: Νέα διδακτικά Μοντέλα
- Βασικά στοιχεία της Γνωσιακής Επιστήμης
- Το Γνωστικό Σχήμα ή Γνωσική Δομή
- Η Έννοια της Αναπαράστασης (Representation)
- Συσχέτιση Ε. Α και Εσ.Α
- "Μεταφράσεις" (Translations)
- Η Αρχιτεκτονική της Μνήμης
- Η διδικασία της ανάπτυξης των μαθηματικών ιδεών
- Ερωτήματα για την διδασκαλία των Μαθηματικών με διαδικασίες Α.Π. και τύποι διδακτικών προσεγγίσεων
Η επικοινωνιακή προσέγγιση και η "πλαισιοθετημένη μάθηση"(situated learnig)
- Τα μειονεκτήματα της Γνωσιακής Θεωρίας
- Η επικοινωνιακή Προσέγγιση (ή και Κοινωνικο-Ιστορική προσέγγιση)
- Ο ρόλος της γλώσσας
- Η γλώσσα ως κοινωνική πράξη (Bruner)
- Οι κατώτερες και οι ανώτερες νοητικές λειτουργίες
- Η σειμειωτική διαμεσολάβηση (semiotic mediation)
- Η ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης
- Εισαγωγή στις θεωρίες Πλαισιοθετημένης μάθησης (situated learning)
Επανάληψη - Παραδείγματα
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 0
Αρ. Προβολών : 0
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -