Ιστορία των Νεώτερων Μαθηματικών

Σταύρος Παπασταυρίδης

Περιγραφή

Το μάθημα θα καλύψει επιλεγμένα θέματα, από τον Μέσο Μεσαίωνα (1000 μ.Χ.) και μετά.

Η κάλυψη κάθε θέματος θα είναι:

α) Κατακόρυφη, δηλαδή θα θίγονται η προηγηθείσα και η επομένη περίοδος.

β) Οριζοντία, δηλαδή θα επισημαίνονται οι συνδέσεις με την περιρρέουσα ιστορία και κοινωνία.

Η γενική έμφαση θα είναι προς τα ενδιαφέροντα του μελλοντικού καθηγητή των μαθηματικών στην β/θμια εκπαίδευση.

Θα υπάρξει έμφαση στην χρήση πηγών.

 

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Παπασταυρίδης Σταύρος

Ομότιμος καθηγητής τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών

http://eclass.uoa.gr/modules/document/index.php?course=MATH417&openDir=/556bfe16187Y

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη
  • Fibonacci's Liber Abaci, Transl. Laurence Sigler, Springer 2003.
  • Francois Viete, The Analytic Art, Translated By T. Richard Witmer. Copyright © 1983 By The Kent State University Press
  • Florian Cajori, a history of mathematics, The Macmillan Company, London: Macmillan & co., ltd. 1909.
  • Frank Swetz, John Fauvel, Otto Bekken, Bengt Johansson, Victor Katz, Learn from the masters, MAA 1994.
  • James R. Newman. The World Of Mathematics. Copyright 1996 By Simon And Schuster.
  • Dirk J. Struik. A Concise History Of  Mathematics.  Publications, Inc. Copyright 1948 By  Dover Publications
  • Mahoney, Michael S. The Mathematical Career Of Pierre De Fermat, 1601-1665. Copyright  1973 Princeton University Press.
  • Girolamo Cardano, Ars Magna Or The Rules Of Algebra. Translated and edited By T. Richard Witmer. Dover Publications, Inc. 1968
Μέθοδοι διδασκαλίας

Λεκτική περιγραφή των διδακτικών και μαθησιακών μεθόδων που χρησιμοποιούνται.

Π.χ. Διδασκαλία καθ΄ έδρας και συμπληρωματική-ενισχυτική εκπαίδευση μέσω ασύγχρονης πλατφόρμας.

Εργαστήριο.

Προαπαιτούμενα

Είναι επιθυμητή η γνώση εισαγωγικών μαθημάτων στην Αναλυτική Γεωμετρία, Άλγεβρα, Απειροστικός λογισμός, Συνδυαστική κλπ.

Είναι επιθυμητή η γνώση του σκελετού της ευρωπαικής ιστορίας 1000-1700 μ.Χ.

Ομάδα στόχος

Κυρίως το μάθημα αφορά ενδιαφερομένους να διδάξουν σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση το μάθημα των Μαθηματικών.

Ενότητες

  • Γενική θεώρηση του τι κάνει η επιστήμη της Ιστορίας.
  • Ιδιαίτερη έμφαση στις σημασία των γενικών τάσεων.
  • Ιδιαίτερη έμφαση στα μαθηματικά.

 

Λέξεις κλειδιά: Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Διαφωτισμός, Βολταίρος, Ορθολογισμός (Rationalism, Reason), Νομοτέλειες, Βραβείο Fields, Μαθηματικές Ολυμπιάδες, Βραβείο Νόμπελ.

  • Γενική θεώρηση του τι κάνει η επιστήμη των Μαθηματικών.
  • Τονισμός της σημασίας του ιστορικού περίγυρου.

 

Λέξεις κλειδιά: Αριστοτέλης, Euler, Αύγουστος Κομπτ, Πουανκαρέ, W. W. Sawyer, patterns, μοτίβα, κανονικότητες, αναλογίες, Eugene Wigner, Πρόγραμμα Σπουδών για το Νέο Λύκειο 2015, μέθοδος των Μαθηματικών, Μαθηματικοί ορισμοί, αξιώματα. Κανόνας των προσήμων, Μιγαδικοί αριθμοί, Θεμελιώδες Θεώρημα της Άλγεβρας, τετράδες του Hamilton. 

  • Σκιαγραφία της Ευρώπης 1000-1500 μ.Χ.
  • Συνδυαστική στον Μεσαίωνα.
  • Άλγεβρα στον Μεσαίωνα.

 

Λέξεις κλειδιά: Μεσαίωνας, Πανεπιστήμιο, μεταθέσεις, διατάξεις, συνδυασμοί, επαγωγή, Gauss, δεκαδικό σύστημα, ακολουθία Fibonacci. 

  • Ιταλοί Αβακιστές. Αλγεβρικός Συμβολισμός.
  • Άλγεβρα στην Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία.
  • Εξισώσεις τρίτου και τετάρτου βαθμού. Μιγαδικοί αριθμοί.
  • Εξισώσεις τετάρτου βαθμού και συμμετρίες.

 

Λέξεις κλειδιά: Άβακας, μέθοδος των τριών, άθροισμα εκθετών, γινόμενο εκθετών, Άλγεβρα Euler, Triparty, δυνάμεις, Coss, Ίσον, εξισώσεις τρίτου βαθμού, εξισώσεις τετάρτου βαθμού, διακρίνουσα, επιλύουσα, Ars Magna, Μιγαδικοί αριθμοί, Μιγαδικοί εκθέτες, Αλγεβρικός συμβολισμός, συμμετρίες ριζών.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  0
Αρ. Προβολών :  0

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -