Επιστημολογική προσέγγιση της σχέσης θεωρίας και πράξης: η περίπτωση της προσχολικής αγωγής
Κώστας Χρυσαφίδης
Θεωρητική προσέγγιση της σχέση του εκπαιδευτικού με την έρευνα και τα αναλυτικά προγράμματα, οι απόψεις του θετικισμού για τη σχέση της θεωρίας με την πράξη, οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις αποδίδεται και στην κοινωνική ψυχολογία, εφόσον οι ψυχολογικές καταβολές της ανθρώπινης συμπεριφοράς διαπλέκονται με κοινωνικές μεταβλητές. Η εισαγωγή στον κλάδο αυτό συνοδεύεται από εμβάθυνση σε τέσσερις θεματικές: ατομικές διεργασίες και κοινωνική συμπεριφορά, διατομικές διεργασίες, ομαδικές διεργασίες και διομαδικές σχέσεις, συναλλαγή στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Στο χώρο της κλινικής ψυχολογίας απαραίτητη κρίνεται η εξοικείωση τόσο με τη μεθοδολογία της κλινικής έρευνας (όπως οι αρχές της κλινικής συνέντευξης και της λήψης ατομικού ιστορικού), όσο και με τις βασικές θεωρίες για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας. Περιγράφονται τα μεγαλύτερα ψυχοπαθολογικά σύνδρομα της βρεφικής και πρώτης παιδικής ηλικίας, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνες τις περιπτώσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι νηπιαγωγοί. Τέλος, προσφέρονται μαθήματα που αφορούν άμεσα την εκπαιδευτική πράξη με θεματικές όπως: η μέτρηση και η αξιολόγηση της μάθησης στην εκπαίδευση, οι διαδικασίες μετάδοσης γνώσεων, δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων στο σχολείο, οι εφαρμογές της ψυχολογίας στην πρακτική της διδασκαλίας και η ψυχοδυναμική ανθρώπινων σχέσεων ιδιαίτερα στη σχολική τάξη.
ΛιγότεραΘεωρητική προσέγγιση της σχέση του εκπαιδευτικού με την έρευνα και τα αναλυτικά προγράμματα, οι απόψεις του θετικισμού για τη σχέση της θεωρίας με την πράξη, οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις αποδίδεται και στην κοινωνική ψυχολογία, εφόσον οι ψυχολογικές καταβολές της ανθρώπινης συμπεριφοράς διαπλέκονται με κοινωνικές μεταβλητές. Η εισαγωγή στον κλάδο αυτό συνοδεύεται από εμβάθυνση σε τέσσερις θεματικές: ατομικές διεργασίες και κοινωνική συμπεριφορά, διατομικές διεργασίες, ομαδικές διεργασίες και διομαδικές σχέσεις, συναλλαγή στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Στο χώρο της κλινικής ψυχολογίας απαραίτητη κρίνεται η εξοικείωση τόσο με τη μεθοδολογία της κλινικής έρευνας (όπως οι αρχές της κλινικής συνέντευξης και της λήψης ατομικού ιστορικού), όσο και με τις βασικές θεωρίες για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας. Περιγράφονται τα μεγαλύτερα ψυχοπαθολογικά σύνδρομα της βρεφικής και πρώτης παιδικής ηλικίας, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνες τις περιπτώσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι νηπιαγωγο
Θεωρητική προσέγγιση της σχέση του εκπαιδευτικού με την έρευνα και τα αναλυτικά προγράμματα, οι απόψεις του θετικισμού για τη σχέση της θεωρίας με την πράξη, οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις αποδίδεται και στην κοινωνική ψυχολογία, εφόσον οι ψυχολογικές καταβολές της ανθρώπινης συμπεριφοράς διαπλέκονται με κοινωνικές μεταβλητές. Η εισαγωγή στον κλάδο αυτό συνοδεύεται από εμβάθυνση σε τέσσερις θεματικές: ατομικές διεργασίες και κοινωνική συμπεριφορά, διατομικές διεργασίες, ομαδικές διεργασίες και διομαδικές σχέσεις, συναλλαγή στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Στο χώρο της κλινικής ψυχολογίας απαραίτητη κρίνεται η εξοικείωση τόσο με τη μεθοδολογία της κλινικής έρευνας (όπως οι αρχές της κλινικής συνέντευξης και της λήψης ατομικού ιστορικού), όσο και με τις βασικές θεωρίες για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας. Περιγράφονται τα μεγαλύτερα ψυχοπαθολογικά σύνδρομα της βρεφικής και πρώτης παιδικής ηλικίας, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνες τις περιπτώσεις που καλούνται να διαχειριστούν οι νηπιαγωγο
- Ο όρος του Θετικισμού και η σημασία του.
- Θετικισμός και αγωγή
- Νεοθετικισμός ή σχολή της Βιέννης
- Κριτικός Ορθολογισμός
- Η σχέση επιστημονικής και εκπαιδευτικής έρευνας
- Οι απόψεις των Thorndike και Dewey και η Φιλοσοφία
- Ο ρόλος της Κοινωνιολογίας (Η λειτουργιστική προσέγγιση)
- Συμπεριφοριστική Ψυχολογία και Λειτουργιστική Κοινωνιολογία
- Θετικιστική προσέγγιση στη σχέση θεωρίας και πράξης
- Θετικιστικές προϋποθέσεις της εκπαιδευτικής θεωρίας
- Η ιδεολογική διάσταση των διδακτικών μεθόδων
- Κριτικές του Θετικισμού
- Η θετικιστική άποψη για την επιστήμη
- Ουδετερότητα της γνώσης
- Η κοινωνική διάσταση της έρευνας
- Θετικιστική θεώρηση της θεωρίας και της πρακτικής
- Βασικές αντιλήψεις, ως κριτική στο θετικισμό
- Επιστήμη – ιδεολογικές απόψεις
- Από την προσδιοριστικότητα στην πλήρη απροσδιοριστικότητα
- Από την κοινωνική φαινομενολογία στην κοινωνιολογία της εκπαίδευσης
- Η ερμηνευτική προσέγγιση στις κοινωνικές επιστήμες,
- Ερμηνευτική άποψη για τη σχέση θεωρίας και πράξης,
- Κριτική εκτίμηση
- Θεωρία και πράξη Κριτική Προσέγγιση
- Προϋποθέσεις μιας σωστής ερμηνευτικής προσέγγισης
- Ο ρόλος της Κριτικής Θεωρίας (Σχολή της Φρανκφούρτης)
- Κριτική Θεωρία (ιστορικά)
- J. Habermas - Για μια κριτική κοινωνική επιστήμη
- Οι θέσεις του J. Habermas
- Διαφέροντα και μέθοδοι
- Η σημασία για την εκπαίδευση
- Στόχος της κριτικής Κοινωνικής Επιστήμης
- Τρόπος προσέγγισης των στόχων της Κριτικής Κοινωνικής Επιστήμης
- Κριτική των θέσεων του Habermas
- Για μια Κριτική Εκπαιδευτική Θεωρία
- Η ομάδα του J. Henry (Deakin)
- Η ομάδα του S. Kemmis (Deakin)
- Jo – Anne Reid Μελέτη Αναλυτικού Προγράμματος
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 0
Αρ. Προβολών : 0
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -