Ζωολογία ΙΙ

Σκαρλάτος Ντέντος, Παναγιώτης Παφίλης

Περιγραφή

Στο μάθημα της Ζωολογίας ΙΙ η διδακτέα ύλη επικεντρώνεται στο φύλο των Χορδωτών : Εξωτερική και εσωτερική μορφολογία, αναπαραγωγή, ανάπτυξη, ειδικές προσαρμογές και Συστηματική των ομάδων: Γενικά περί Χορδωτών, Ουροχορδωτά – Κεφαλοχορδωτά, Ιχθύες, Αμφίβια, Ερπετά, Πτηνά, Θηλαστικά. Επίσης παρουσιάζονται οι Λειτουργίες των Zώων: Στήριξη - Κίνηση, Ανοσία, Εσωτερικά υγρά, Αναπνοή, Ομοιόσταση, Νευρικός συντονισμός, Χημικός συντονισμός, Πέψη – Διατροφή, Συμπεριφορά ζώων, Βιόσφαιρα και κατανομή ζώων, Οικολογία των ζώων, Πανίδα της Ελλάδος.

Τα εργαστήρια του μαθήματος περιλαμβάνουν τις ασκήσεις:1. Χαιτόγναθα, Ουροχορδωτά & Κεφαλοχορδωτά (ανατομή) 2. Οστεϊχθύες (ανατομή) 3. Ιχθύες (Συστηματική) 4. Αμφίβια (ανατομή) 5. Αμφίβια - Ερπετά: Συστηματική 6. Πτηνά (ανατομή) 7. Θηλαστικά (ανατομή) 8. Πτηνά - Θηλαστικά: Συστηματική 9. Δομή αισθητηρίων οργάνων.

Σε κάθε εργαστήριο δίνονται στοιχεία Συστηματικής, χαρακτηριστικά εξωτερικής και εσωτερικής μορφολογίας (συστήματα: πεπτικό, κυκλοφορικό, γενετικ

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο Θεωρίας

  1. Το φύλο των Χορδωτών (21 Ώρες): Εξωτερική και εσωτερική μορφολογία, αναπαραγωγή, ανάπτυξη, ειδικές προσαρμογές και Συστηματική των ομάδων: Γενικά περί Χορδωτών (2 Ώρες), Ουροχορδωτά – Κεφαλοχορδωτά (2 Ώρες), Ιχθύες (5 Ώρες), Αμφίβια (4 Ώρες), Ερπετά (2 Ώρες), Πτηνά (2 Ώρες), Θηλαστικά (4 Ώρες).
  1. Λειτουργίες των Zώων (22 Ώρες): Στήριξη - Κίνηση (2 Ώρες), Ανοσία (2 Ώρες), Εσωτερικά υγρά, Αναπνοή (2 Ώρες), Ομοιόσταση (2 Ώρες), Νευρικός συντονισμός (2 Ώρες), Χημικός συντονισμός (2 Ώρες), Πέψη – Διατροφή (2 Ώρες), Συμπεριφορά ζώων (2 Ώρες), Βιόσφαιρα και κατανομή ζώων (2 Ώρες), Οικολογία των ζώων (2 Ώρες), Πανίδα της Ελλάδος (2 Ώρες).

 

Περιεχόμενο Εργαστηρίων

  1. Χαιτόγναθα, Ουροχορδωτά & Κεφαλοχορδωτά (ανατομή) 2. Οστεϊχθύες (ανατομή) 3. Ιχθύες (Συστηματική) 4. Αμφίβια (ανατομή) 5. Αμφίβια - Ερπετά: Συστηματική 6. Πτηνά (ανατομή) 7. Θηλαστικά (ανατομή) 8. Πτηνά - Θηλαστικά: Συστηματική 9. Δομή αισθητηρίων οργάνων.

    Σε κάθε εργαστήριο δίνονται στοιχεία Συστηματικής, χαρακτηριστικά εξωτερικής και εσωτερικής μορφολογίας (συστήματα: πεπτικό, κυκλοφορικό, γενετικό, κ.λπ.), στοιχεία του βιολογικού κύκλου, στοιχεία Οικολογίας και στοιχεία αναγνώρισης (Κλείδες). Επίσης παρουσιάζονται οι σημαντικότεροι αντιπρόσωποι της κάθε ομάδας.
Μέθοδοι διδασκαλίας
  • Διδασκαλία με διαλέξεις.
  • Συμπληρωματική-ενισχυτική εκπαίδευση μέσω ασύγχρονης πλατφόρμας «η Τάξη».
  • Εργαστήρια.
Διδάσκοντες

Παναγιώτης Παφίλης, Επίκουρος Καθηγητής

Σκαρλάτος  Ντέντος, Επίκουρος Καθηγητής

Ρόζα-Μαρία Τζαννετάτου Πολυμένη, Επίκουρη Καθηγήτρια

Περσεφόνη Μεγαλοφώνου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Μέθοδοι αξιολόγησης

Γραπτές Εξετάσεις εργαστηρίων και θεωρίας .

Δύο (2) Πρόοδοι, μόνο για φοιτητές του τρέχοντος ακαδ. Έτους.

Γραπτές Εργασίες.         

Προαπαιτούμενα

Υποχρεωτικό μάθημα χωρίς προαπαιτούμενα

Ομάδα στόχος

Προπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος Βιολογίας και πτυχιούχοι του Τμήματος.

Προτεινόμενα συγγράμματα
  1. Τίτλος: Ζωολογία: Ολοκληρωμένες Αρχές - Τόμος Β'. Συγγραφείς: Hickman, Roberts, Keen, Larson, L’Anson, Eisenhour Εκδοτικός Οίκος: Εκδόσεις Utopia E.Π.E. Τόπος & Χρόνος Έκδοσης: Αθήνα, 2010 - ISBN: 978-960-99280-3-8 - Κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 3116Διανομή Συγγράμματος από: Εκδόσεις Utopia E.Π.E.
  1. Ζωολογία ΙΙ. Οδηγός Εργαστηριακών Ασκήσεων. Αθήνα 2009. Συγγραφείς: Γ. Βερροιόπουλος, Κ. Γιαννόπουλος, Π. Μεγαλοφώνου, Ρ.Μ. Πολυμένη, Β. Κυρίτση – Κρικώνη.
Οργάνωση μαθήματος

Δομή και συχνότητα διδασκαλίας

  • Διαλέξεις  : Είκοσι δύο (22) διαλέξεις για δεκατρείς (13) εβδομάδες του εξαμήνου.
  • Εργαστηριακές ασκήσεις : Εργαστήρια τριών (3) ωρών για 5 τμήματα την εβδομάδα, για δεκατρείς (13) εβδομάδες του εξαμήνου.

Ενότητες

Στην ενότητα αυτή εξετάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των Χορδωτών, ενώ γίνονται διεξοδικές αναφορές στην εξέλιξη και την καταγωγή της ομάδας. Αναλύονται τα υποφύλα των Ουροχορδωτών (με έμφαση στα Ασκίδια) και των Κεφαλοχορδωτών (με εκτενή περιγραφή του αμφίοξου). Τέλος παρουσιάζονται τα κρανιωτά και γίνεται ανασκόπηση των ιδιαίτερων προσαρμογών που συνόδευσαν την δημιουργία της ομάδας καθώς και των πρώτων μορφών των προγονικών σπονδυλοζώων.

 

Λέξεις - Κλειδιά: Χορδωτά, Ουροχορδωτά, Κεφαλοχορδωτά, Προγονικά Σπονδυλόζωα.

Παρουσιάζεται η ποικιλομορφία των πέντε ομοταξιών των Σπονδυλοζώων (Ιχθύες, Αμφίβια, Ερπετά, Πτηνά και Θηλαστικά) βάσει των μορφολογικών τους χαρακτηριστικών, αλλά και των διακριτών φυσιολογικών και συμπεριφορικών διαφοροποιήσεων που εμφανίζει η κάθε μία. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην καταγωγή και στην εξέλιξη των ομάδων, καθώς και στις φυλογενετικές τους σχέσεις.  Σε ομάδες όπως τα Πτηνά και τα Θηλαστικά εξετάζεται επίσης η κοινωνική οργάνωση και η μετακίνηση.

 

Λέξεις - Κλειδιά: Μορφολογία Σπονδυλοζώων, Συμπεριφορά Σπονδυλόζωων. Εξέλοξη Σπονδυλοζώων, Φυλογενετικές σχέσεις Σπονδυλοζώων.

Σε αυτή τη θέση δίνεται μια πρώτη περιγραφή των βασικών λειτουργικών συστημάτων των ζώων και την προσαρμογή που επιτρέπουν την επιβίωση. Αναλύονται η στήριξη και η κίνηση, η ομοιόσταση ως προς την θερμοκρασία και την ωσμωτική ρύθμιση, η αναπνοή και το ισοζύγιο νερού, η πέψη και η θρέψη και ο νευρικός και χημικός συντονισμός. Τέλος, αναπτύσσονται βασικά στοιχεία της συμπεριφοράς και της κατανομή των ζώων, ενώ παρουσιάζονται συνοπτικά οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής πανίδας.

 

Λέξεις - Κλειδιά: Στήριξη, Κίνηση, Ομοιόσταση, Αναπνοή, Πέψη, Θρέψη, Νευρικός και Χημικός Συντονισμός.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  0
Αρ. Προβολών :  0

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -