Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  1. Παράλληλες θεωρητικές και εργαστηριακές προσεγγίσεις:
    α) των τεχνικών και της δομής του κουκλοθέατρου (θέατρο σκιών, κούκλα, μαύρο θέατρο κ.λπ.) ή και της κινούμενης εικόνας και
    β) ενός θέματος από τις φυσικές επιστήμες (φως-σκιά, κίνηση, Γη, αιτιότητα-πιθανότητα, χρόνος κ.λπ.).
  1. Θεωρία και τεχνικές της αφήγησης: δραματουργική, σημειωτική και αισθητική προσέγγιση.

  2. Κατασκευή σεναρίου θεατρικής σπουδής με κεντρικό θέμα από τις φυσικές επιστήμες. Παρουσίαση, συζήτηση και μετατροπές/ μετασχηματισμοί του επιστημονικού περιεχομένου και των σεναρίων.

  3. Επιλογή τεχνικής κουκλοθέατρου για την παραγωγή των θεατρικών σπουδών. Σκηνικές κατασκευές. Παρουσίαση και συζήτηση πρώτων προσπαθειών.

  4. Εξέλιξη της παραγωγής των θεατρικών σπουδών. Παρουσίαση και σύνθεση των σπουδών σε μια ενιαία παράσταση διακριτών επεισοδίων.

  5. Πρόβες για το ανέβασμα της παράστασης. Κατασκευή προγραμμάτων και προσκλήσεων. Πραγματοποίηση της παράστασης.

  6. Αξιολόγηση του αποτελέσματος. Κριτική για το επίπεδο επιτυχίας της σύνδεσης των επιστημονικών θεμάτων/ ιδεών που παρουσιάστηκαν με το δραματουργικό, σημειωτικό και αισθητικό υπόβαθρο των θεατρικών σπουδών.

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος:

α) να γνωρίζουν:

  • τα βασικά χαρακτηριστικά διαφορετικών τεχνικών του κουκλοθέατρου.
  • τις βασικές θεωρητικές περιγραφές και εργαστηριακές κατασκευές από ένα συγκεκριμένο θέμα της φυσικής.
  • τις θεμελιώδεις διαφορές αφηγηματικού και επιστημονικού-δηλωτικού λόγου.
  • τα δραματουργικά, σημειωτικά και αισθητικά χαρακτηριστικά μιας θεατρικής αφήγησης.

β) να μπορούν:

  • να αυτοσχεδιάσουν και να εκφράσουν θεατρικά μια ιδέα τους, χρησιμοποιώντας την κατάλληλη τεχνική κουκλοθέατρου.
  • να συζητούν ελευθέρα και παραγωγικά για ένα ζήτημα φυσικής.
  • να φανταστούν/ δημιουργήσουν μια μη τετριμμένη αφήγηση με καλλιτεχνικές αξιώσεις.
  • να μετασχηματίσουν δημιουργικά μια επιστημονική ιδέα έτσι ώστε αυτή να μπορεί να ενταχθεί με τους κατάλληλους επίσης μετασχηματισμούς, σε μια αφήγηση.
  • να συμμετέχουν σε μια καλλιτεχνική θεατρική δημιουργία. Να μπορούν να παρακολουθούν κατά την εξέλιξή της τους μετασχηματισμούς που υφίσταται η επιστημονική ιδέα που επιχειρούν να προβάλλουν.
  • να διαχειρίζονται το γεγονός ότι μια καλή θεατρική παράσταση για παιδιά είναι μια παράσταση που θα έβλεπαν με ευχαρίστηση και ενήλικες.
  • να διαχειρίζονται δημιουργικά τα υλικά που διαμορφώνουν τον σκηνικό χώρο μιας μορφής κουκλοθέατρου.
  • να διαχειρίζονται προσωπικά τη θεατρική πειθαρχία μιας παράστασης.

γ) Τέλος, θα πρέπει να μπορούν:

  • να κατασκευάσουν ένα σενάριο με το οποίο προβάλλεται μια επιστημονική ιδέα, περνώντας από τα απαραίτητα τυπικά στάδια της δημιουργίας του σεναρίου.
  • να παρουσιάσουν ένα σενάριο με περισσότερους από έναν τρόπους αναπαράστασης.
  • να παρουσιάσουν ένα επιστημονικό ζήτημα από τη φυσική, χρησιμοποιώντας βιβλιογραφία.
  • να υλοποιούν ένα σενάριο σε ένα ολοκληρωμένο θεατρικό γεγονός/ θεατρική σπουδή.
  • να πειθαρχούν στις απαιτήσεις μιας παράστασης.
  • να υποστηρίζουν τις επιστημονικές ιδέες τους και να αντιλαμβάνονται τα χαρακτηριστικά της θεατρικής αφήγησης που τα μετασχηματίζουν.
  • να συνθέτουν ένα τυπικό κείμενο στο οποίο να παρουσιάζεται και να αξιολογείται η όλη θεατρική-επιστημονική δραστηριότητα και δημιουργία τους.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

Pavis, P. (2006). Λεξικό του θεάτρου. Αθήνα: Gutenberg.

Meschke, M. (2004). Το θέατρο στ’ ακροδάκτυλα. Αθήνα: Gutenberg.

Meschke, M. (2007). Τρεις Ελληνικοί μύθοι. Αθήνα: Gutenberg.

Χαλκιά, Κ. (2011). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες. Αθήνα: Πατάκης.

Τσελφές, Β. (2011). Galileo Galilei: Διάλογος γύρω απ’ τα δυο σημαντικότερα κοσμικά συστήματα, το Πτολεμαϊκό και το Κοπερνίκειο. Διδακτικός σχολιασμόςhttp://eclass.uoa.gr/modules/document/document.php?openDir=/4a1863dfdwse και  https://static.eudoxus.gr/books/69/full-12800469.pdf

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

  • Υποψήφιοι και εν ενεργεία φοιτητές/φοιτήτριες, και απόφοιτοι Τμημάτων/ Σχολών Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής
  • Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενδιαφερόμενοι/ες για τη «θεατρική εκπαίδευση» και τη «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών» και κυρίως για τους τρόπους «διεπιστημονικής προσέγγισης» και «ενότητας» της γνώσης.
  • Φοιτητές/τριες θετικών επιστημών που ενδιαφέρονται για μια διαχείριση των Επιστημών με αφηγηματικό τρόπο.
  • Φοιτητές/τριες θεατρικών σπουδών που ενδιαφέρονται για την αναπαράσταση επιστημονικών (αφηρημένων και δηλωτικά εκφρασμένων) ιδεών μέσω θεατρικής αφήγησης.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

  • Βασικές γνώσεις κουκλοθέατρου και διδακτικής φυσικών επιστημών
  • Οι φοιτητές συστήνεται να έχουν παρακολουθήσει ένα τουλάχιστον μάθημα από την ενότητα της θεατρικής αγωγής και ένα από την ενότητα της διδακτικής των φυσικών επιστημών.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Συγγράμματα που προσφέρονται μέσω του συστήματος ΕΥΔΟΞΟΣ.

Pavis, P. (2006). Λεξικό του θεάτρου. Αθήνα: Gutenberg.

Meschke, M. (2004). Το θέατρο στ’ ακροδάκτυλα. Αθήνα: Gutenberg.

Meschke, M. (2007). Τρεις Ελληνικοί μύθοι. Αθήνα: Gutenberg.

Χαλκιά, Κ. (2011). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες. Αθήνα: Πατάκης.

Τσελφές, Β. (2011). Galileo Galilei: Διάλογος γύρω απ’ τα δυο σημαντικότερα κοσμικά συστήματα, το Πτολεμαϊκό και το Κοπερνίκειο. Διδακτικός σχολιασμόςhttp://eclass.uoa.gr/modules/document/document.php?openDir=/4a1863dfdwse και  https://static.eudoxus.gr/books/69/full-12800469.pdf

Άλλα βιβλία (Textbooks)

Γραμματικάκης, Γ. (2010). Η αυτοβιογραφία του φωτός. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Bruner, J. (1996). The culture of education. Cambridge: Harvard University Press.…….

Εκπαιδευτικό υλικό στο Διαδίκτυο.

Norris, S., Guilbert, S., Smiht, M., Hakimelahi, S. and Phillips, L. (2005). A Theoretical Framework for Narrative Explanation in Science. Science Education, 89, 535– 563.

Tselfes, V. & Paroussi, Α. (2009). Science and Theatre Education: A Cross-disciplinary Approach of Scientific Ideas Addressed to Student Teachers of Early Childhood Education, Science & Education, 18, 1115-1134.

Παρούση, Α. & Τσελφές, Β. (2007). Διερευνώντας μια θεατρική διάρθρωση του πλαισίου διδασκαλίας και μάθησης των φυσικών επιστημών. Στο Δ. Κολιόπουλος (Eπιμ.) Ιστορία, Φιλοσοφία και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Η πολιτισμική συνιστώσα των φυσικών επιστημών στην εκπαίδευση, Πάτρα: ΤΕΕΑΠΗ, ΠΑ, 621-637.

Paroussi, A. & Tselfes, V. (2012). Early Childhood Education Student Teachers Cross the Cultural Borders between Science and Shadow Theatre: a Case Study of Pedagogical Content Knowledge development. Critical Science and Education, 12, 79-113.

Τσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2009). Θεατρική αφήγηση επιστημονικών ιδεών: Αφορμή για μια διαλεκτική προσέγγιση της μάθησης, Κριτική Επιστήμη & Εκπαίδευση, 9, 33-57.

Παρούση Α. & Τσελφές, Β. (2011). Θεατρική αναπαράσταση επιστημονικών ιδεών από εκπαιδευόμενες νηπιαγωγούς. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 23, 158-182.

Τσελφές, Β. & Σπυράτου Ε. (2008). Εποικοδομισμός και πολιτισμικές προσεγγίσεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών: Οι πολλές όψεις των επιστημονικών εννοιών. Στο, Κ. Σκορδούλης, Θ. Νικολαϊδης, Ε. Κολέζα & Δ. Χασάπης (επιμ), Ζητήματα Επιστήμης: Ιστορία, Φιλοσοφία και Διδακτική. Αθήνα: Νήσος, 311-320.

Σημειώσεις.

Τσελφές, Β. (2014). Οι διαφορετικές παραδόσεις/ κουλτούρες στην αναπαράσταση, κατανόηση και διαχείριση του φυσικού κόσμου.

Τσελφές, Β. (2014). Η ζωή του Γαλιλαίου: ένα σύντομο “ημερολόγιο”.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Αντιγόνη ΠαρούσηΑντιγόνη Παρούση
Η Αντιγόνη Παρούση είναι επίκουρη καθηγήτρια Παιδαγωγικής της Θεατρικής Έκφρασης, στο Τμήμα Εκπαίδευσης και αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ), του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει σπουδάσει Παιδαγωγικά και Θέατρο και έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στη Σκηνοθεσία Κουκλοθέατρου. Έχει 30 ετών καλλιτεχνική δραστηριότητα και 20 ετών διδακτική και ερευνητική εμπειρία στην Παιδαγωγική της Θεατρικής Έκφρασης, με ανάλογη υπηρεσία στο ΤΕΑΠΗ του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Το από δεκαετίας σχετικό με τη θεματική της έκδοσης ερευνητικό της ενδιαφέρον είναι: οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Έχει δημοσιεύσεις σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά. Μερικοί ενδεικτικοί είναι: Science and Theatre Education: A Cross-disciplinary Approach of Scientific Ideas Addressed to Student Teachers of Early Childhood Education (co-auth.), Science & Education, 2009˙ Theatrical representation of scientific ideas: a research and development project for teaching science (Die Lehre als Schauspiel) (co-auth.), Atomium Culture Project (2013)˙ Εκπαίδευση στο κουκλοθέατρο – κουκλοθέατρο στην εκπαίδευση, Πλέθρο, Αθήνα (2014).

http://www.ecd.uoa.gr/?page_id=888

http://aparous.wix.com/gri-k

_______________________________________________________________________

Βασίλης ΤσελφέςΒασίλης Τσελφές
Ο Βασίλης Τσελφές είναι καθηγητής της Φυσικής και της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών  στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει, μόνος και σε συνεργασία κείμενα στην περιοχή της φυσικής στερεού σώματος και στη διδακτική των φυσικών επιστημών.
Μερικοί ενδεικτικοί τίτλοι από τις δημοσιεύσεις του είναι: Δοκιμή και πλάνη.
Το
εργαστήριο στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Νήσος, Αθήνα 2002˙
Science Education in the Knowledge Based Society (co-ed.), Kluwer, 2003˙ An  Epistemological Analysis of the Evolution of Didactical Activities in Teaching-Learning Sequences (co-auth.), International Journal in Science Education, 2004˙ Knowledge in the New Technologies (co-ed.), Peter Lang, 2005˙ Science and Theatre Education: A Cross-disciplinary Approach of Scientific Ideas Addressed to Student Teachers of Early Childhood Education (co-auth.), Science & Education, 2009˙ Typical Didactical Activities in the Greek Early-Years Science Classroom: Do they promote science learning? (co-auth.), International Journal of Science Education, 2009˙ Theatrical representation of scientific ideas: a research and development project for teaching science (Die Lehre als Schauspiel) (co-auth.), Atomium Culture Project (2013)˙ Using students- teachers’ reports of self-efficacy to evaluate an early childhood science course (co-auth.), Journal of Early Childhood Teacher Education, 2014.

http://www.ecd.uoa.gr/?page_id=1896

http://www.researchers.gr/el/node/59415

https://www.researchgate.net/profile/Vasilis_Tselfes?ev=hdr_xprf