Αττική ερυθρόμορφη αγγειογραφία της κλασικής εποχής

Ευρυδίκη Κεφαλίδου

Περιγραφή
Γυναικεία μορφή, λεπτομέρεια από αγγείο του Ζωγράφου των Νιοβιδών, Museum of Fine Arts, Βοστώνη.
Γυναικεία μορφή, λεπτομέρεια από αγγείο του Ζωγράφου των Νιοβιδών, Museum of Fine Arts, Βοστώνη.

Εξετάζεται η εξέλιξη των σχημάτων, της εικονογραφίας και των τεχνικών κατασκευής και διακόσμησης των αττικών ερυθρόμορφων αγγείων από τα μέσα περίπου του 5ου αιώνα π.Χ. μέχρι και τις τελευταίες δεκαετίες του 4ου αιώνα π.Χ., οπότε σταματά οριστικά η παραγωγή τους. Παρακολουθώντας τα έργα των σημαντικότερων αγγειογράφων και κεραμικών εργαστηρίων διερευνούμε τα σχήματα και τις χρήσεις των αγγείων, καθώς και την εξάπλωσή τους, μέσω του εμπορίου, σε όλη τη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο. Παράλληλα, σχολιάζεται αναλυτικά η εξέλιξη του πλούσιου εικονιστικού τους θεματολογίου, το οποίο περιλαμβάνει σκηνές της καθημερινής ζωής, της μυθολογίας, της λατρείας κτλ., και ανιχνεύονται οι απόηχοι που αποτυπώθηκαν στα εικαστικά έργα από τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα της εποχής: από την ακμή και την ηγεμονία της Αθήνας μετά τους Περσικούς πολέμους, μέχρι τον Πελοποννησιακό πόλεμο, τους νέους συσχετισμούς π

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Ευρυδίκη ΚεφαλίδουΕυρυδίκη Κεφαλίδου

Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας

 

Βιογραφικό 

Συγγραφικό έργο

 

 

Περιεχόμενο μαθήματος

Μάθημα 1:

Εισαγωγή – Αναδρομή στην αρχή της ερυθρόμορφης αγγειογραφίας και στην εξέλιξή της μέχρι περ. το 470 π.Χ. – Χρονολόγηση

ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 1 από 3): Ζωγράφος των Νιοβιδών

 

Μάθημα 2:

ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 2 από 3): Ζ. της Altamura – Ζ. των Μαλλωτών Σατύρων - Ζ. της Bologna 279 - Z. της Villa Giulia - Ζ. του Σικάγου - Ζ. του Αλκίμαχου - Ζ. του Bowdoin. Μερικά ενδιαφέροντα θέματα (κυρίως επώνυμα αγγεία): Ζ. της Ωρείθυιας - Ζ. του Αιγίσθου - Ζ. του Οπωρώνα - Ζ. του Τροπαίου. Κυλικογράφοι (κυρίως κύλικες αλλά όχι μόνο): Ζ. του Πιστόξενου - Ζ. της Ταρκύνιας - Ζ. της Πενθεσίλειας

 

Μάθημα 3:

ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 3 από 3): Ζ. του Sabouroff - Σωτάδης (κεραμέας) και Ζ. του Σωτάδη.
ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 1 από 4): Ζ. του Αχιλλέα - Ζ. της Φιάλης

 

Μάθημα 4:

ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 2 από 4): Αγγεία λευκού εδάφους και λευκές λήκυθοι. Πολύγνωτος και Ομάδα Πολυγνώτου

 

Μάθημα 5:

ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 3 από 4): Ομάδα Πολυγνώτου (συνέχεια): Ζ. του Λυκάονος - Ζ. του Κλεοφώντος - Ζ. του Δίνου

Ύστεροι Μανιεριστές: Ζ. της Ναυσικάς - Ζ. του Ηφαίστου

 

Μάθημα 6:

ΩΡIMH ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 4 από 4): Ζ. του Λουτρού – Ζ. του Schuvalov – Ζ. της Ερέτριας - Ζ. του Κόδρου - Ζ. της Πηνελόπης – Άλλοι αγγειογράφοι

 

Μάθημα 7:

Υστερη κλασική περίοδος Ι (περίπου 420-370 π.Χ.) (μέρος 1 από 2): Πλούσιος Ρυθμός: Ζ. του Μειδία - Αριστοφάνης – Αίσων

 

Μάθημα 8:

ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Ι (περίπου 420-370 π.Χ.) (μέρος 2 από 2): Πολίων – Ζ. του Προνόμου – Ζ. του Κάδμου – Ζ. του Νικία – Ζ. του Τάλω – Ζ. του Μελεάγρου. Απλός Ρυθμός: Ζ. της Ιένας

 

Μάθημα 9:

ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΙ (περίπου 370-330/320 π.Χ.) (μέρος 1 από 2): Ρυθμός Κέρτς

 

Μάθημα 10:

ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΙ (περίπου 370-330/320 π.Χ.) (μέρος 2 από 2): Ρυθμός Κέρτς- όψιμα παραδείγματα. Σημαντικά αγγεία του 4ου αιώνα π.Χ.: μελέτες περιπτώσεων

 

Μάθημα 11:

Άσκηση-εργαστήριο στο Μουσείο του Τομέα Αρχαιολογίας

 

Μάθημα 12 &13:

Επισκέψεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (και στη Συλλογή Αγγείων)

Μαθησιακοί στόχοι

H εικονιστική/αφηγηματική διακόσμηση των αγγείων μας δίνει πλούσιες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή, τη μυθολογία, τη θρησκεία, τον αθλητισμό, την ιδεολογία, την κοινωνία, ακόμη και για τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της ελληνικής αρχαιότητας.


Στο μάθημα εξετάζεται η γραπτή κεραμική σε μία συγκεκριμένη περιοχή εποχή και σε μια συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή στην Αττική από τα μέσα του 5ου έως και το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ.


Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν τις τεχνικές κατασκευής, τα σχήματα και τις χρήσεις των αγγείων, καθώς και την εμπορική τους διακίνηση (εξαγωγές) σε ολόκληρη τη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο.


Σημαντικός στόχος είναι να εμβαθύνουν στην πλούσια εικονογραφία της κεραμικής, να ασκηθούν στον τρόπο «ανάγνωσης» των εικόνων και να κατανοήσουν τις μεθόδους της εικαστικής αφήγησης, η οποία διαφέρει πολύ από την αφήγηση μέσω του γραπτού ή του προφορικού λόγου. Οι πληροφορίες των εικόνων φωτίζουν πολλές πτυχές της ζωής, οι οποίες μπορεί να μας είναι άγνωστες από άλλου είδους αρχαίες πηγές.


Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση να αντλούν ποικίλες αλλά και ειδικές πληροφορίες μέσα από τις εικόνες που ζωγραφίστηκαν σε μια εποχή η οποία σημαδεύτηκε από σημαντικά ιστορικά και πολιτικά γεγονότα, όπως η εδραίωση και η εξάπλωση της αθηναϊκής ηγεμονίας, ο Πελοποννησιακός πόλεμος και η κατοπινή ανάδειξη νέων πολιτικών δυνάμεων, μέχρι την τελική άνοδο και επικράτηση του Βασιλείου της Μακεδονίας.

Προτεινόμενα συγγράμματα

ΒΑΣΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ (αλφαβητικά)

  • Boardman, J. Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία. Κλασική περίοδος (μετάφρ. Ε. Παπουτσάκη-Σερμπέτη), Αθήνα, 1995.
  • Robertson, M. H τέχνη της αγγειογραφίας στην κλασική Αθήνα (μετάφρ. Μ. Καραμπατέα & Μ. Κόμβου), Αθήνα, 2001.
  • Scheibler, I. Ελληνική Κεραμική. Παραγωγή, εμπόριο και χρήση των αρχαίων ελληνικών αγγείων (μετάφρ. Ε. Μανακίδου), Αθήνα 1992 [α΄ γερμ. έκδ. 1983].
  • Τιβέριος, Μ. Ελληνική Τέχνη - Αρχαία Αγγεία, Αθήνα 1996.
Μέθοδοι διδασκαλίας
  1. Διδασκαλία στην αίθουσα, εξολοκλήρου με προβολή Power-Point
  2. Εργαστήριο στη Συλλογή Κεραμικής του Μουσείου του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας (Κτήριο Φιλοσοφικής Σχολής, 2ος όροφος).
  3. Επισκέψεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας
Βιβλιογραφία

Ι. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (αλφαβητικά)

A. ΒΑΣΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ

  • Boardman, J. Αθηναϊκά ερυθρόμορφα αγγεία. Κλασική περίοδος (μετάφρ. Ε. Παπουτσάκη-Σερμπέτη), Αθήνα, 1995.
  • Robertson, M. H τέχνη της αγγειογραφίας στην κλασική Αθήνα (μετάφρ. Μ. Καραμπατέα & Μ. Κόμβου), Αθήνα, 2001.
  • Scheibler, I. Ελληνική Κεραμική. Παραγωγή, εμπόριο και χρήση των αρχαίων ελληνικών αγγείων (μετάφρ. Ε. Μανακίδου), Αθήνα 1992 [α΄ γερμ. έκδ. 1983].
  • Τιβέριος, Μ. Ελληνική Τέχνη - Αρχαία Αγγεία, Αθήνα 1996.

  

Β. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΣΥΝΑΦΕΙΣ  ΜΕΛΕΤΕΣ  (χρήσεις, εμπόριο και εικονογραφία αρχαίας κεραμικής) 

  • Boardman, J. Η ιστορία των αρχαίων ελληνικών αγγείων (μετάφρ. Κ. Κοπανιάς) Αθήνα 2006[α΄ αγγλ. έκδ. 2001]: τα αρχαία αγγεία ως σημαντική πηγή για τη μελέτη των κοινωνιών που τα δημιούργησαν (απόψεις  για τη ζωή, τον μύθο, αλλά και για την πολιτική), η στυλιστική εξέλιξη των αγγείων, οι ταυτίσεις των αγγειογράφων, οι τεχνικές για το πλάσιμο και τη διακόσμησή τους, η καθημερινή ζωή των κεραμιστών στις αρχαίες ελληνικές πόλεις, το εμπόριο των αγγείων, κ.ά. συναφή θέματα.
  • Carpenter, T. H. Art and Myth in Ancient Greece, Λονδίνο-Νέα Υόρκη 1991: ευσύνοπτο εικονογραφημένο εγχειρίδιο, με έμφαση στην εικονογραφία της κεραμικής.
  • Clark, A., Elston, M. & Hart, M. L., Understanding Greek Vases. AGuidetoTerms, Styles, andTechniques, Los Angeles 2002: ευσύνοπτο εικονογραφημένο ‘λεξικό’ για τους αγγειοπλάστες, τους αγγειογράφους, τα σχήματα και την τεχνολογία των αγγείων.
  • Cook. R. M. Ελληνική Αγγειογραφία (μετάφρ. Δ. Τσουκλίδου), Αθήνα 1994 [α΄ & β΄ αγγλ. έκδ. 1960, 1972]: γεωμετρικός ρυθμός, ανατολίζων και μελανόμορφος ρυθμός, ερυθρόμορφος ρυθμός, ελληνιστική κεραμική, μελαμβαφής κεραμική, τεχνικές κατασκευής και διακόσμησης, σχήματα αγγείων, επιγραφές στα αγγεία, χρονολόγηση κεραμικής, σημασία της κεραμικής, κ.ά. συναφή θέματα. 
  • Mertens, J. R.  How to Read Greek Vases, Yale-New Haven-Λονδίνο 2010: διεξοδική εικονογραφική ανάλυση επιλεγμένων παραδειγμάτων (διαχρονικά), με άριστη εικονογράφηση.
  • Rasmussen, T. & Spivey, N. (επιμ.), Προσεκτικές ματιές στα ελληνικά αγγεία (μετάφρ. Θ. Ξένος), Αθήνα 1997 [α΄ αγγλ. εκδ. 1991]: γεωμετρικός ρυθμός, Κόρινθος και ανατολίζων ρυθμός, οι κεραμείς και οι αγγειογράφοι στην Αθήνα του 6ου και 5ου αιώνα π.Χ., ελληνιστικά αγγεία, η αγγειογραφία της Κάτω Ιταλίας, εμπόριο αγγείων, κ.ά. συναφή θέματα.
  • Sparkes, B. Α. Greek Pottery. AnIntroduction, Manchester-Νέα Υόρκη 1991: κατασκευή αγγείων στα κεραμικά εργαστήρια, σχετική απόλυτη χρονολόγηση της κεραμικής, σχήματα και χρήσεις των αγγείων, τα διαφορετικά είδη της διακόσμησης, εμπόριο αγγείων κ.ά. συναφή θέματα.
  • Sparkes, B. Α. Ερυθρό και μέλαν. Μελέτες στην αρχαία ελληνική κεραμική (μετάφρ. Δ. Τσιαφάκη), Αθήνα 1996 [α΄ αγγλ. έκδ. 1996]: οι κυριότερες φάσεις στην ιστορία της ελληνικής κεραμικής παραγωγής (διακοσμημένης και αδιακόσμητης), οι σύγχρονες αξιολογήσεις των τρόπων μελέτης της ελληνικής κεραμικής, η εικονογραφία των αγγείων και η κοινωνία που τα παρήγαγε, οι πληροφορίες που δίνει η μελέτη των αγγείων για την κοινωνία, την ιστορία της τέχνης, τη μυθολογία και την οικονομία, η ιστορία της συλλογής της ελληνικής κεραμικής από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα (σύγχρονο εμπόριο αγγείων στην αγορά έργων τέχνης), κ.ά. συναφή θέματα.

 

Γ. ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ

  • Benz, Μ., Geominy W., & Müller. J. M. (επιμ.), TonArt - Virtuosität antiker Töpfertechnik, Petersberg 2010.
  • Cohen, B.  (επιμ.). The Colors of Clay: SpecialTechniquesinAthenianVases, Los Angeles 2008: σημαντικές μελέτες για τις ειδικές τεχνικές που κατά καιρούς εφαρμόζονταν στα αγγεία.
  • Noble, J.V. The Techniques of Painted Attic Pottery (αναθεωρημένη έκδοση) Λονδίνο 1988 [α΄ έκδοση 1965]: βασικό έργο αναφοράς για την τεχνολογία της αρχαίας κεραμικής.
  • Schreiber, T. Athenian Vase Construction. A Potters Analysis, Malibu 1999: η τεχνολογία κατασκευής των αρχαίων αγγείων από τη σκοπιά μιας σύγχρονης εξειδικευμένης κεραμίστριας.

 

ΙΙ. ΠΗΓΕΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Ενότητες

Εισαγωγή – Αναδρομή στην αρχή της ερυθρόμορφης αγγειογραφίας και στην εξέλιξή της μέχρι περίπου το 470 π.Χ. – Χρονολόγηση.

ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Ζ. των Νιοβιδών.

 

Λέξεις κλειδιά: Τεχνική κατασκευής, τεχνικές διακόσμησης, χρονολόγηση, στυλιστική εξέλιξη, εικαστική αφήγηση, εικονογραφία, Ζ. των Νιοβιδών 

(Σημείωση: "Ζ."= "Ζωγράφος")

Εικόνα: Volute krater (mixing bowl) with warrior's farewell, possibly Achilles departing Skyros, by the Niobid Painter, Museum of Fine Arts, Boston.

Ζ. της Altamura – Ζ. των Μαλλωτών Σατύρων - Ζ. της Bologna 279 - Z. της Villa Giulia - Ζ. του Σικάγου - Ζ. του Αλκίμαχου - Ζ. του Bowdoin.
Μερικά ενδιαφέροντα θέματα (κυρίως επώνυμα αγγεία): Ζ. της Ωρείθυιας - Ζ. του Αιγίσθου - Ζ. του Οπωρώνα - Ζ. του Τροπαίου.
Κυλικογράφοι (κυρίως κύλικες αλλά όχι μόνο): Ζ. του Πιστόξενου - Ζ. της Ταρκύνιας - Ζ. της Πενθεσίλειας.

 

Λέξεις κλειδιά: Ζ. της Altamura, Ζ. των Μαλλωτών Σατύρων, Ζ. της Bologna 279, Z. της Villa Giulia, Ζ. του Σικάγου, Ζ. του Αλκίμαχου, Ζ. του Bowdoin, Ζ. της Ωρείθυιας, Ζ. του Αιγίσθου, Ζ. του Οπωρώνα, Ζ. του Τροπαίου, Ζ. του Πιστόξενου, Ζ. της Ταρκύνιας, Ζ. της Πενθεσίλειας

 

Εικόνα: « Apollo black bird AM Delphi 8140 » par Fingalo — Own work. Image renamed from Image:07Delphi Apoll01.jpg. Sous licence Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0-de via Wikimedia Commons.

ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Ζ. του Sabouroff - Σωτάδης (κεραμέας) και Ζ. του Σωτάδη.
ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ: Ζ. του Αχιλλέα - Ζ. της Φιάλης.

 

Λέξεις κλειδιά: Ζ. του Sabouroff, ανάγλυφα αγγεία, κεραμέας Σωτάδης, Ζ. του Σωτάδη, Ζ. του Αχιλλέα, Ζ. της Φιάλης

 

Εικόνα: Achilles Painter name vase at the Vatican Museum, The Beazley Archive, Photograph: M.Tiverios, Elliniki Techni. (This image is under copyright. Not for Publication. It may be used only for educational purposes.)

Αγγεία λευκού εδάφους και λευκές λήκυθοι. Πολύγνωτος και Ομάδα Πολυγνώτου.

 

Λέξεις κλειδιά: Αγγεία λευκού εδάφους, λευκές λήκυθοι, ταφικά έθιμα, Πολύγνωτος, Ομάδα Πολυγνώτου

 

Εικόνα: Attributed to the painter Polygnotos, Athenian, Red-figure calyx krater, 460-450 CE. Nasher Museum of Art at Duke University, Durham, NC, USA. The Duke Classical Collection, gift of Dr. and Mrs. James H. Semans; the Thomas and Virginia B. Semans Teaching Collection; DCC1964.27. Photo by Peter Paul Geoffrion.

Ομάδα Πολυγνώτου (συνέχεια): Ζ. του Λυκάονος - Ζ. του Κλεοφώντος - Ζ. του Δίνου.

Ύστεροι Μανιεριστές: Ζ. της Ναυσικάς -  Ζ. του Ηφαίστου.

 

Λέξεις κλειδιά: Ομάδα Πολυγνώτου, Ζ. του Λυκάονος, Ζ. του Κλεοφώντος, Ζ. του Δίνου, Ύστεροι Μανιεριστές, Ζ. της Ναυσικάς, Ζ. του Ηφαίστου

 

Εικόνα: Jar (pelike) with Odysseus and Elpenor in the Underworld, the Lykaon Painter, Museum of Fine Arts, Boston.

Ζ. του Λουτρού – Ζ. του Schuvalov – Ζ. της Ερέτριας - Ζ. του Κόδρου - Ζ. της Πηνελόπης – Άλλοι αγγειογράφοι.

 

Λέξεις κλειδιά: Ζ. του Λουτρού, Ζ. του Schuvalov, Ζ. της Ερέτριας, Ζ. του Κόδρου, Ζ. της Πηνελόπης

 

Εικόνα: "Palaistra scene Louvre G457" by Eretria Painter. Licensed under Public domain via Wikimedia Commons.

Πλούσιος Ρυθμός: Ζ. του Μειδία - Αριστοφάνης – Αίσων.

 

Λέξεις κλειδιά: Πλούσιος Ρυθμός, Ζ. του Μειδία, Αριστοφάνης, Αίσων

 

Εικόνα: Drinking cup (kylix), Painter Aristophanes, Potter Erginos, Museum of Fine Arts, Boston.

Πολίων – Ζ. του Προνόμου – Ζ. του Κάδμου – Ζ. του Νικία – Ζ. του Τάλω – Ζ. του Μελεάγρου. Απλός Ρυθμός: Ζ. της Ιένας.

 

Λέξεις κλειδιά: Θεατρική εικονογραφία, Πολίων, Ζ. του Προνόμου, Ζ. του Κάδμου, Ζ. του Νικία , Ζ. του Τάλω, Ζ. του Μελεάγρου, Ζ. της Ιένας

 

Εικόνα: Terracotta bell-krater (vase for mixing wine and water), Attributed to the Meleager Painter, The Metropolitan Museum of Art, New York, Open Access for Scholarly Content (OASC).

Ρυθμός Κέρτς.

 

Λέξεις κλειδιά: Ρυθμός Κέρτς, Εύξεινος Πόντος

 

Εικόνα: Copyright Υπουργείο Πολιτισμού - Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Φωτογραφία: Ορέστης Κουράκης.

Ρυθμός Κέρτς - όψιμα παραδείγματα.

 

Λέξεις κλειδιά: Ρυθμός Κέρτς, ανάγλυφα αγγεία, ειδικές τεχνικές, παναθηναϊκοί αμφορείς

 

Εικόνα: A Panathenaic amphora with a depiction of a winged Nike (Victory) watching a wrestling match waiting to crown the victor, National Archaeological Museum, Athens, Unofficial page about the National Archaeological Museum of Greece.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  0
Αρ. Προβολών :  0

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -